برنامه های بزرگداشت روز خزر با شعار 'یک زمین و بزرگترین دریاچه'

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
برنامه های بزرگداشت روز خزر با شعار 'یک زمین و بزرگترین دریاچه'

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های بندرترکمن و گمیشان، برپایی جشنواره فرهنگی حاشیه نشینان خزر، پیاده سازی برنامه های آموزشی و برگزاری مسابقات ورزشی ساحلی و رها سازی چندین قطعه پرنده را از جمله برنامه های 21مرداد روز جهانی دریای خزر اعلام کرد

علی بیانی روز سه شنبه گفت: برنامه های امسال روز خزر با شعار 'یک زمین و بزرگترین دریاچه' با همکاری و همراهی سمن های محیط زیستی منطقه به اجرا در خواهد آمد.
وی به برگزاری نشست هایی با مسوولان تشکل های محیط زیستی منطقه اشاره کرد و ادامه داد: براساس مصوبات این جلسات برنامه های متعددی در سه قالب مجزا برای بزرگداشت این روز در نظر گرفته شده است که شامل برپایی جشنواره، آموزش و مسابقات ورزشی ساحلی می باشد.
به گفته وی، برگزاری جشنواره فرهنگی بومی محلی در خواجه نفس شهرستان گمیشان با حضور حاشیه نشینان روستاهای خواجه نفس، گامیشلی، دهنه1 و2، توماجلر، قرمسه و چارقلی از جمله برنامه های این روز است

این جشنواره شامل طبخ غذاهای سنتی، اجرای سرود با گویش محلی، برگزاری مسابقات بومی محلی مانند طناب کشی، کشتی ترکمنی است و مسابقه نقاشی درمحل اسکله بندرترکمن برای کودکان و نوجوانان با موضوع روزملی خزر، پاکسازی ساحل و اسکله و برگزاری رقابت های تیراندازی و والیبال ساحلی از دیگر برنامه های روز جهانی دریای خزر یا 'کاسپین دی' خواهد بود.
بیانی، فرهنگ سازی و ارتقاء دانش جوامع محلی و به تبع آن ایجاد روحیه مشارکت در بین ساکنان بومی را از اهداف این برنامه ها بیان کرد وگفت: ایرج روغنچی از علاقه مندان و دوستداران محیط زیست و عضو سایکل توریست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران نیز در قالب یک برنامه ورزشی- فرهنگی، رکاب زنی نوار ساحلی خزر را در این روز آغاز می کند.
به گفته وی، روغنچی رکابزنی را از ساحل بندرترکمن آغاز و پس از ادای احترام به شهدای گمنام شهرستان، حرکت خود را به سوی آستارا ادامه می دهد.
وی افزود که در این روز چندین قطعه پرنده نیز پس از تیمارداری و درمان در زیستگاه های طبیعی خود در نوار ساحلی خزر رها می شوند.
به گزارش ایرنا، تلاش برای تعریف یک رژیم واحد حفاظت از محیط زیست دریایی، با حمایت سازمانهای بین المللی، در قالب برنامه محیط زیست دریای خزر، از اردیبهشت ماه 1377 آغاز شد و اقدامات و تلاش مشترک برای حفظ و نجات محیط زیست دریای خزر در دستور کار کشور های حاشیه خزر قرار گرفت.
بر همین اساس این کشور ها در سال 1382 یک 'کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر' موسوم به 'کنوانسیون تهران' را امضاء کرده و در تاریخ 21 مردادماه 1385 برابر با 12 آگوست 2006 میلادی لازم الاجرا شدن این معاهده نامه را به عنوان یک واقعه مهم زیست محیطی جشن گرفتند.
در این خصوص روز 21 مرداد ماه نقطه عطفی در تاریخ همکاری های زیست محیطی در رابطه با دریای خزر محسوب می شود، از این رو با توجه به تهدیدات زیست محیطی و همچنین خطر انقراض برخی از آبزیان مهم این دریا از جمله فک خزری، بزرگداشت این روز، در راستای بالا بردن کیفیت حفظ این دریا دارای اهمیت است.
خزر بزرگترین دریاچه دنیاست که به علت وسعت زیاد آن را دریا می نامند، دریای خزر یا دریای کاسپین از شمال به روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به جمهوری آذربایجان و ازشرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
طول و عرض خزر به ترتیب 1204 و 204 کیلومتر و مساحت آن 436000 کیلومتر مربع است، سطح خزر در حدود 28 متر از سطح آب های آزاد پایین تر و عمق متوسط آن در حدود 180 متر برآورد شده است.
دریای خزر از نظر صید ماهی اهمیت بسیار دارد و ماهیان خاویاری آن دارای شهرت جهانی هستند،حدود 90 درصد خاویار جهان از این دریا به دست می آید.
در این دریا حدود 100 گونه ماهی زندگی می کند که تنها حدود 15 نوع آن بهره برداری می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید