کمبود و گرانی ماهی در کیش

سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


ماهی فروشان جزیره کیش در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کنند: اکثریت صیادان جزیره کیش به علت گرانی ماهی در امارات صید خود را به عمده فروشان کشورهای حوزه خلیج فارس می فروشند و در قبال آن درهم دریافت می کنند.

این افراد می افزایند: بعضی از آنان نیز صید خود را به دلیل تقاضای زیاد به بندرعباس می برند و امسال مردم جزیره کیش و گردشگران با کمبود شدید ماهی تازه روبرو شدند.

فروشندگان ماهی در جزیره کیش علت کمبود و کاهش بی سابقه ماهی را در این ایام از سال در کیش سفر اکثریت صیادان به کشورهای امارات و بندرعباس برای فروش صیدهای خود عنوان می کنند.

این عده فروش در کیش با بیان اینکه برای صیادان مقرون به صرفه نیست صیدشان را در کیش به فروش برسانند، معتقدند: تقاضا در بازارهای امارات و بندرعباس نیز بسیار بالا است ولی از دلایل عمده آن نیز گرانی سوخت، قطعات موتور لنج های صیادی و دستمزد بالای کارگران است که باعث افزایش قیمت ماهی می شود.

جاسم ابراهیمی از ماهی فروشان در بازار ماهی کیش در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مسئولان شیلات و تعاونی ماهی فروشان و صیادان جلسه می گذارند و قیمت ماهی شیر را هر کیلو ۲۳ هزار تومان تعیین می کنند اما روز بعد دوباره نرخ را به ۱۷ هزار تومان می رسانند و این تغییرنرخ ها اصلا خوب نیست نه برای ما و نه برای مردم.

وی عنوان می کند: در تاریخ های ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه که مردم مشتاقانه برای خرید ماهی به بازار آمدند ما ماهی نداشتیم و امسال در ایام نوروز ماهی های خوب اصلا به کیش نیامد. اگر وضعیت اینگونه باشد نمی توانیم مشتریان را راضی نگه داریم.

ابراهیمی با بیان اینکه ماهی های مورد علاقه و پسند مردم کیش و گردشگران و حتی رستوران ها را به علت نرخ پایین آنها نداشتیم. ادامه می دهد: صیادان هم حق دارند که ماهی ها را با قیمت دلخواه بفروش برسانند، بالا بودن قیمت و تقاضا در امارات و بندرعباس صیادان را وسوسه کرده است.

ماهی فروشان کیش همچنین از مشکلات جایگاه و سردخانه و خراب شدن روزانه صدها کیلو ماهی که به دریا ریخته می شود، می گویند و معتقدند این قشر همچنین خواستار حل شدن مشکلات عضویت در تعاونی و انتقال به بازار جدید هستند.

به گفته این افراد، بیکاری جوانان بومی علاقه مند به کار در شیلات و سردخانه از دیگر معضلات است.

عباس سهرابی یکی دیگر از ماهی فروشان در بازار ماهی کیش گفت: هر سال در ایام عید مشکل قیمت داریم. از خراب شدن و دور ریختن ماهی تا مشکلات سردخانه و مسائلی که بین صیادان و مسئولان تعاونی برای خرید و فروش ماهی وجود دارد. صیادان هم حق دارند آنها نیز مشکلات خاص خودشان را دارند و همه ما در انتظار ساماندهی در بازار جدید هستیم که به علت راه اندازی نشدن سردخانه هنوز بلاتکلیف هستیم.

سهرابی با گلایه از نوع قیمت گذاری انواع ماهی توسط اداره شیلات و تعاونی بیان داشت: قیمت های ماهی هر روز در حال تغییر است، در بسیاری از مواقع قیمت گذاری ها به ضرر ماهی فروشان است و تعیین نرخ فروش ماهی پایین تر از نرخ خرید است و اینگونه تعیین نرخنامه منصفانه نیست.

روزانه ۵۰ تا ۶۰ کیلو ماهی به دلیل نبود سردخانه دور ریخته می شود

سید قاسم موسوی از دیگر ماهی فروشان بازار ماهی کیش نیز می گوید: هرغرفه روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ کیلو ماهی را به علت گرانی و عدم فروش دور می ریزند و گاهی باید برای نگهداری روزانه ماهی ۸۰ هزار تومان یخ بخریم چون سردخانه کوچک است و یا سرد نمی کند. قرار بود ما را پس از افتتاح بازار بزرگ در دهه فجر به آنجا منتقل کنند ولی می گویند هنوز سردخانه های آن نصب نشده است.

ابراهیم نفعان از صیادان کیش به مشکلات هزینه های تعمیر و هزینه های جانبی لنج و قایق های ماهیگیری اشاره می کند و می گوید: هزینه های تعمیر و لوازم جانبی صید تا قبل از نوسانات ارزی بین پنج تا شش میلیون تومان بود اما همان وسایل و لوازم را باید امروز ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بخریم. از این رو قیمت ماهی هم گران به دست مردم می رسد نرخ ماهی ما را هم شیلات تعیین می کند و مسئول قیمت بالای آن و دور ریز و خراب شدن ماهی نیستیم.

نکته قابل توجه اینکه ماهی های درجه یک و مرغوب و مورد علاقه مردم در کیش امسال به علت قیمت بالا و تقاضا در بازارهای امارات و بنادر گرزه، عباس، چارک و لنگه به فروش می رسد و کمتر در معرض فروش در بازارهای کیش قرار می گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید