صادرات 100 هزار قطعه بچه‌ماهی قرمز و زینتی در هفته از خراسان رضوی

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
صادرات 100 هزار قطعه بچه‌ماهی قرمز و زینتی در هفته از خراسان رضوی
مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های استان در پرورش ماهی تاکید کرد: استان ظرفیت پرورش 20 میلیون قطعه ماهی زینتی و خوارکی را دارد.

دکتر علیرضا آریان امروز در نشست خبری چهارمین همایش ملی ماهی‌شناسی در دانشگاه علوم دانشگاه فردوسی در ادامه با بیان اینکه خراسان رضوی استانی مستعد برای پرورش آبزیان است، اظهار کرد: در حال حاضر تولید و پرورش آبزیان در جهان و کشور رشدی تصاعدی داشته در حالی که در سایر محصولات پروتئینی این رشد تصاعدی نیست و ظرفیت‌ها پر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو سال است که چهار مزرعه پرورش خاویاری در استان فعالیت دارند و میزان تولیدی آن‌ها در هر مزرعه 600 قطعه ماهی است

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان‌های داورزن، سبزوار و گناباد پرورش ماهی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: همچنین یک مزرعه میگو نیز در فیض‌آباد مه‌ولات به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.

آریان با اشاره به گونه‌های بومی استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش ماهیان سردابی استان ما در تولید قزل‌آلای رنگین‌گمان به عنوان نمونه‌ای اصلاح شده فعالیت می‌کند. همچنین توانمندی زیادی در استان برای پرورش ماهی‌های زینتی وجود داشته و علاوه بر داخل کشور، بسیاری از کشورهای اطراف نیز متقاضی این محصول هستند.

وی اضافه کرد: سال گذشته استان ما در هر هفته 100 هزار قطعه بچه‌ماهی قرمز و زینتی صادر کرده است و در حال حاضر توان پرورش 20 میلیون قطعه ماهی را داریم.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه پرورش ماهی در استان روندی افزایشی دارد، تاکید کرد: مصرف ماهی سفید در استان در حال افزایش است و به همین جهت باید تمام اقدامات زیستی در پرورش ماهیان و مسائل مربوط به بیماری آن‌ها مورد کنترل باشد.

آریان افزود: به همین جهت اداره کل دامپزشکی استان در حال افزایش و توسعه آیتم‌های بهداشتی خود برای آبزیان است. در حال حاضر تمام محصولات آبزی در مشهد به صورت بسته‌بندی شده به فروش می‌رسد و در نظر داریم این مدل را در شهرستان‌های استان نیز پیاده کنیم.

در ادامه دکتر فائزه یزدانی‌مقدم، دبیر علمی چهارمین همایش ملی ماهی‌شناسی، با اشاره به برگزاری چهارهمین دوره این همایش در دانشگاه فردوسی اظهار کرد: این همایش طی دو روز در 30 و 31 تیر ماه در دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بیوسیستماتیک ماهیان، جغرافیا و بوم‌شناسی آبزیان، آرایه‌شناسی،‌رده‌بندی و تبارزادی ماهیان، فیزیولوژی تکثیر، ماهی‌شناسی کاربردی و بیماری‌های ماهیان از جمله محورهای اصلی این همایش است. همچنین قرار است در حاشیه این همایش جلسه هیات مدیره انجمن ماهی‌شناسی کشور نیز برگزار شود.

یزدانی‌مقدم با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان دراین همایش عنوان کرد: در حال حاضر 268 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که 28 مقاله از این تعداد به شکل شفاهی و 206 مقاله دیگر به صورت پوستر ارایه می‌شود. بیشترین مقالات در زمینه بومی‌شناسی و جغرافیای زیستی ماهیان با 56 مقاله بوده و ماهی‌شناسی کاربردی با 55 مقاله در رتبه دوم قرار گرفته است.

دبیر علمی چهارهمین همایش ملی ماهی‌شناسی افزود: همچنین 50 مقاله دیگر در حوزه بیوسیستماتیک ماهیان به دست ما رسیده است.

پس از وی دکتر جمشید درویش، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و دبیر چهارهمین همایش ملی ماهی‌شناسی، با اشاره به دانش بیوسیستماتیک ماهیان گفت: این دانش به مطالعه جمعیتی گونه‌ها و تدوین رده‌بندی آنان براساس مطالعات تلفیقی می‌پردازد.

وی ادامه داد: در واقع رده‌بندی گونه‌ها نتیجه کار ماست. امروز بیوسیستماتیک آبزیان به عنوان یک علم مدرن شناخته شده و زیرساختی برای شناخت تنوع زیستی ماهیان است.

همچنین دکتر صفری، یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی، در این نشست اظهار کرد: استان خراسان رضوی دو گونه مهم از آبزیان بومی دارد که یکی از آن‌ها مصرف خوراکی و دیگری مصرف تزئینی دارد.

وی اضافه کرد: گونه قزل‌آلای برفی یکی از گونه‌های خوراکی و بومی استان است که ظرفیت زیادی برای پرورش آن وجود داشته چراکه این گونه در تمام رودخانه‌های استان یافت می‌شود. در حال حاضر ما پژوهش‌های خود را روی این گونه متمرکز کرده‌ایم و 50 درصد از کار ما پیش رفته است.

صفری تصریح کرد: همچنین سگ‌ماهی یکی دیگر از گونه‌های بومی استان است که مصرف تزئینی داشته و در حال حاضر در زابل و هیرمند نیز تولید می‌شود. خراسان رضوی دومین استان کشور در تولید ماهیان زینتی به شمار می‌رود و ظرفیت تولید سالانه 20 میلیون قطعه از این گونه‌ها را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه آب‌های خراسان رضوی از کیفیت مناسبی برای پرورش ماهی برخوردار است، گفت: خراسان رضوی در حال حاضر 19 آبشار دارد و کیفیت آب آن متوسط است با این حال وضعیت رودخانه‌ها و آب‌های استان بسیار مناسب بوده و می‌توان از آن برای آبزی پروری بهره برد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید