پلاک کوبي 100 لاک پشت در سواحل بندر چابهار

پنج‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


واحد مرکزی خبر:بیش از 100 لاک پشت در 3 سال گذشته در سواحل بندر چابهار پلاک کوبی شده اند.
این لاک پشتها شامل لاک پشتهایی است که برای تخم گذاری به سواحل می آیند ، ولاک پشت های زخمی ،لاک پشتهایی که در تورهای ماهیگیری و حوضچه های اسکله ها و آب شیرین کن ها به دام افتاده اند می باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان وبلوچستان گفت: در این استان 2 سایت تخم گذاری و پایش لاک پشت های دریایی وجود دارد که در مناطق کچو در 25 کیلومتری و کیژدف در 19 کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.
افسری بـا اشاره به اینکه این سایت ها با هدف سرشماری ،علامتگذاری و مشارکت دادن جوامع مـحلی
در حفاظت از خـزنـدگان دریایی به ویژه لاک پشتها و همچنین کارهای علمی و تحقیقاتی راه اندازی
شده است گفت:بیشتر لاک پشتهای سبز دریایی برای تخم گذاری به سواحل بندر چابهار می آیند و این سایت اولین سایت تخم گذاری و پایش لاک پشتهای دریایی کشور محسوب می شود.
مدیر کل محیط زیست استان افزود : در سواحل شهرستانهای چابهار و کنارک علاوه بر لاک پشت سبز دریایی ، لاک پشتهای منقار عقابی ، سرخ ، زیتونی و چرمی هم دیده شده که تعداد آنها بسیار اندک
بوده است.
افسری فصل تخم گذاری لاک پشت را با توجه به شرایط آب و هوایی استان در تمام فصول سال عنوان کرد و گفت : لاک پشت ها بر حسب سن و جثه 100 تا 120 تخم می گذارند که در مدت زمان 70 تا 75 روز سر از تخم در می آورند اما فقط 2 درصد آنها با توجه به شکار دیگرحیوانات و آبزیان به سن بلوغ می رسد.
سایت تخم گذاری کچو در 25 کیلومتری چابهار در سال 89 و سایت کیژدف به طول 10 کیلومتر در نوارساحل و 19 کیلومتری شرق چابهار در سال 91 راه اندازی شده است

دیدگاه خود را بیان کنید