بمب ساعتی 270 هزار تُنی در اقیانوس‌های جهان

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

بمب ساعتی 270 هزار تُنی در اقیانوس‌های جهان
کارشناسان محیط‌ زیست در یک مطالعه جدید برآورد کردند حدود 269 هزار تن زباله پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان غوطه‌ور است.
زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان یک آلودگی متداول محسوب می‌شوند. با این حال کارشناسان محیط‌ زیست به دلیل اینکه برخی مناطق آبی جهان همچنان مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند، از حجم کلی زباله‌های پلاستیکی معلق در اقیانوس‌ها اطلاعات جامعی در دست نداشتند. اما آنها در مطالعه جدیدی حجم زباله‌های پلاستیکی معلق دراقیانوس‌ها را حدود 269 هزارتن برآورد کرده‌اند.
آنها دراین مطالعه از تورهای مخصوص استفاده کردند که این تورها قطعات ریز پلاستیک را از روی سطح آب جمع‌آوری می‌کردند و آن‌ها با استفاده از این اطلاعات توانستند جزئیاتی را از زباله‌های پلاستیکی درشت‌تر نیز به دست آورند. آنها سپس با کمک یک الگوی رایانه‌ای مناطقی را که تا پیش از این، مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند را مورد ارزیابی قرار داده و حجم زباله‌های پلاستیکی موجود در کل اقیانوس‌های جهان را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کردند.
به نقل از دیزاین ترند، کارشناسان در این مطالعه از سال 2007 تا 2013 میلادی، 24 پهنه آبی را در سراسر جهان مورد بررسی قرار دارند.

«کارا لاوندرلا» کارشناس انجمن مطالعات دریایی «وودز هُل» در ایالت «ماساچوست» آمریکا می‌گوید: کارشناسان اطلاعات مناطقی را جمع‌آوری کردند که از نظر حجم زباله‌های معلق پلاستیکی تاکنون مورد ارزیابی قرارنگرفته بودند. این مناطق شامل اقیانوس‌های آرام، منجمد جنوبی و هند می‌شوند.

بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده، کارشناسان برآورد می‌کنند بیش از پنج تریلیون قطعه زباله‌های پلاستیکی با وزن کلی 269 هزارتن در اقیانوس‌های سراسر جهان معلق هستند که از این زباله‌های پلاستیکی می‌توان به‌عنوان یک بمب ساعتی یاد کرد که حیات آبزیان را با خطر جدی مواجه کرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید