نشست کارشناسی «بهره‏‌برداری عاقلانه از منابع بیولوژیک دریای خزر» آغاز شد

شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید


خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، نشست مسئولان و کارشناسان ذیصلاح به‌منظور تهیه پیش‏نویس موافقتنامه حفظ و بهره‌‏برداری عاقلانه از منابع بیولوژیک دریای خزر با حضور نمایندگان و کارشناسان مربوطه و ارشد پنج کشور ساحلی دریای خزر در عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان آغاز شد.
هیئت ایرانی در این نشست که در محل ساختمان وزارت خارجه ترکمنستان آغاز شد، «علی اصغر مجاهدی» سرپرست صید و بنادر صیادی سازمان شیلات ایران سرپرستی می‏‌کند.
در جریان این نشست که به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت، چگونگی تهیه و تدوین پیش‏نویس متن موافقتنامه حفظ و بهره‏‌برداری عاقلانه از منابع بیولوژیک دریای خزر که حدود 3 سال در حال بررسی است، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه ترکمنستان هفته جاری از برگزاری یک نشست دیگر کارشناسی مشابه در ارتباط با تهیه تدوین پیش‌نویس 2 موافقتنامه جدید در ارتباط با دریای خزر در ترکمنستان خبر داده بود.
«رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در ارتباط با مسائل دریای خزر و بررسی پیش‏نویس 2 موافقتنامه جدید در رابطه با حفاظت از محیط زیست و پیشگیری آلاینده‌ها و اوضاع فوق‏‌العاده در این دریا بررسی خواهد شد.
این مقام عالی‌رتبه دولت ترکمنستان تصریح کرد: در تاریخ 17 الی 18 آوریل قرار است نخستین نشست نمایندگان ذیصلاح کشورهای ساحلی دریای خزر در ارتباط با بررسی پیش نویس طرح موافقتنامه پیشگیری از اوضاع فوق‌العاده و رفع پیامدهای آن برگزار شود.
این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان همچنین افزود: این 2 همایش با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه پنج کشورهای ساحلی دریای خزر برگزار خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد که ابتکارات در ارتباط با تهیه موافقتنامه‏‌های مذکور از سوی رئیس جمهور ترکمنستان در سومین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در باکو که در نوامبر سال 2010 میلادی برگزار شد،ارائه شده‏ است.
وزیر خارجه ترکمنستان گفت: پیش‏‌نویس طرح موافقتنامه‏‌های مذکور در سال 2011 میلادی از سوی طرف ترکمنی تهیه و برای بررسی به کشورهای ساحلی دریای خزر ارسال شده‏ است.
در حال حاضر مسائل مربوط به امنیت و حفظ محیط زیست آشکارا بر ملاحظات اقتصادی و ژئوپولیتیک برتری دارند و برخی از موضوعات پراهمیت همچون همکاری اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل‌ونقل و... به ایجاد پیوندهای سیاسی نزدیکتر و بیشتر میان کشورهای ساحلی آن بستگی دارد.
این درحالی است که مسائلی چون اکتشاف و استخراج انرژی و لطمه‌ای که از این راه به محیط زیست خزر وارد می‏‌شود زمینه‏‌های گسترده‏‌ای را برای همکاری‏‌های منطقه‏‌ای با محوریت دریای خزر هموار می‏‌سازد.
واقعیت آن است که به دلیل وجود منابع مشترک انرژی (نفت‌و گاز) کشورهای ساحلی هنوز نتوانسته‏‌اند به توافقی همه‏‌جانبه درباره تعیین مرزها و رژیم حقوقی دریای خزر دست پیدا کنند و این درحالی است که روند مذاکرات بین کشور ساحلی دریای خزر در پی فروپاشی شوروی سابق حدود 20 سال است که ادامه دارد

دیدگاه خود را بیان کنید