الزام مزارع پرورش ماهي به انجام خوداظهاری

چهار‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید


عرش نیوز:به گزارش گروه دريافت خبرخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، حسينعلي ابراهيمي‌كارنامي با بيان اينكه رودخانه‌ها از منابع حیاتی آب شیرین جهت استفاده در امور کشاورزی، شرب و صنعت است، گفت: هرگونه عامل استرس‌زا و آلاینده که موجب آشفتگی و ایجاد دگرگونی در اکوسیستم‌های آبی شود، بواسطه تاثير بر كيفيت آب، با توجه به نوع عامل آلاينده، ويژگي‌هاي فيزيكي و شيميايي منبع آبي را دگرگون مي‌كند.

وی ادامه داد: در برخی از موارد بدلیل خاصیت خودپالایی رودخانه‌ها ممکن است بهره‌گیری از منابع آبی ( تا حد تحمل محیط زیست)، آسیب شدیدی به اکوسیستم آبی وارد نكند، اما باعث ایجاد تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی آب خواهد شد و یکی از اين منابع آلودگی در رودخانه‌ها، پساب حاصل از مزارع پرورش ماهی است.

ابراهيمي‌كارنامي تصريح كرد: تخليه پساب مزارع پرورش ماهي در رودخانه‌ها، سبب کاهش کیفیت آب در پایین دست رودخانه می‌شود.

وي با استناد به آمار و اطلاعات اخذ شده از مدیریت شیلات استان فارس، گفت: اكنون ۷۰ واحد مزرعه پرورش ماهی از گونه سردابی با ظرفیت توليد بیش از ۳ هزار تن ماهی در سال، در نقاط مختلف استان مشغول به فعالیت هستند كه منبع تامین آب اكثر اين مزارع از چشمه‌ها وتعداد محدودی از قنات است.

ابراهيمي‌کارنامی گفت: پساب استخرهای آبزی پروری با افزایش غلظت مواد جامد معلق، مواد آلی محلول، کاهش سطح اکسیژن محلول، ایجاد حالت بی‌هوازی، افزایش غلظت نیترات و فسفات می‌تواند موجب آلودگی اکوسیستم‌های آبی شود بنابراین مدیریت استقرار و کنترل کیفیت پساب آبزی پروری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: به استناد بند (ب) ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست تمام واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظف به نمونه برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی هستند كه بايد نتيجه را در چهارچوب خوداظهاری ارائه كنند.

ابراهيمي‌كارنامي گفت: واحدهایی که قابلیت و ضرورت نصب و راه‌اندازی سامانه پایش لحظه‌ای ومداوم را دارند، تا پایان سال سوم برنامه پنجم بايد اقدام لازم را در اين خصوص انجام دهند.

اين مقام مسئول اضافه كرد: براساس دستورالعمل و شیوه نامه ضوابط خوداظهاری در پایش، استخرهای پرورش ماهی وآبزیان جزو واحدهای مشمول نصب سیستم‌های پایش لحظه‌ای وانجام خود اظهاری طبقه بندي شده‌اند و اداره كل حفاظت محيط زيست استان نيز طي مكاتباتي در با مزارع پرورش ماهي موجود در فارس، اين الزام قانوني را يادآور شده است.

ابراهيمي‌كارنامي در عين‌حال بر انجام پايش از سوي محيط زيست استان تاكيد و خاطرنشان كرد: اين اداره كل در راستاي وظايف خود، از طريق آزمايشگاه‌هاي معتمد، در اين زمينه اقدام كرده و مي‌كند

دیدگاه خود را بیان کنید