ماهی قرمز برای نوروز بخریم یا نه ؟

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

ماهی قرمز برای نوروز بخریم یا نه ؟
ماهی‌های قرمز کوچک پای ثابت سفره هفت‌سین ایرانی‌ها است . با آغاز حضور این موجودات کوچک در سطح شهرها ، نکاتی در مورد احتمال انتقال بیماری از این ماهی‌ها مطرح می‌شود که این امر موجب نگرانی خانواده‌ها شده و آن ها را برای خرید ماهی قرمز دچار شک و تردید می‌کند
نکاتی در این خصوص آمده است که با هم می خوانیم :
خوب است بدانیم ماهی قرمز یا ماهی حوض یکی از نخستین ماهیانی است که به دست بشر اهلی شده است . این ماهی جزو خانواده کپور ماهیان به شمار می‌رود.
برای خرید ماهی قرمز بهتر است به مراکز معتبر و زیر نظارت شهرداری و دامپزشکی مراجعه کنیم. ماهی را از فروشندگانی نخریم که این حیوان آبزی را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند .
ماهی قرمز باید دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و علایمی مانند تا خوردن باله‌ ها ، لکه‌های پنبه‌ای مانند و زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در اطراف دهان یا سطح بدن ، بیرون زدن چشم‌ها به صورت یک ‌طرفه یا دو طرفه و ریخته شدن پولک‌های ماهی نوعی اخطار محسوب می شود .
ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتی گراد آسیب پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما نیز می تواند موجب مرگ این آبزیان شود .
اگر قصد داریم ماهی را در خانه به مدت طولانی نگهداری کنیم لازم است در اندازه ، دما و سلامت آب تنگ ماهی دقت کنیم . مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت ‌قد ، دست کم یک لیتر است .
خوب است یک تا دو بار در هفته آب تنگ ماهیان را عوض کنیم . توصیه شده که از شن و ماسه‌های رنگی و تیز برای تزئین آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهیان استفاده نکنیم.

آب مورد استفاده به این منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شود و یا برای تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان‌گشاد نگهداری و ذخیره شود .
برای این ماهی های قرمز که سال ها است پای ثابت سفره های هفت سین ما ایرانیان هستند غذاهای کم ‌پروتئین و سرشار از کربوهیدرات ، بس است و بهتر این که غذا در سطح آب شناور بماند . تغذیه ماهی دو بار در روز کفایت می کند . یادمان باشد غذا دهی بیش از حد موجب انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسمومیت ماهی می‌شود .
از جمله نکات بهداشتی توصیه شده در نگهداری ماهی قرمز می توان به این موارد اشاره کرد : جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی قرمز ، جداسازی ماهیان بیمار از ماهیان سالم و ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی قرمز .
احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از ماهیان قرمز به انسان بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و خودداری از دست زدن به ماهیان قرمز وجود دارد ، بنا بر این بهتر است از دست زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها خودداری کنیم و در صورت لزوم ، پس از تماس ، دست‌هایمان را با آب و صابون بشوییم .
اما اگر این موارد بهداشتی را رعایت نکنیم ممکن است دچار بیماری های ناشی از تماس با این حیوانات آرام خانگی شویم . از شایع‌ترین این بیماری های می توان به بروز انواع آلرژی ، گاستروآنتریت ، سل و بیماری‌های گوارشی اشاره کرد .
اگر ماهی قرمز را از مراکز معتبر خریداری کنیم و به توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری این موجود زیبا توجه داشته باشیم ، می‌توانیم باز هم با خیال راحت سفره هفت سین را به حضور یک میهمان کوچولوی قرمز مزین کنیم

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید