ماهی قرمز ناقل بیماری‌ است

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

ماهی قرمز ناقل بیماری‌ است
رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: ماهی‌های قرمر در مواقعی ناقل بیماری‌های مشترک از جمله آلرژی، گاستروانتریت، سل و بیماری‌های گوارشی می‌شوند
محمود زین‌الدینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین بهداشت و سلامت غذایی، امسال نیز مانند سال‌های قبل دامپزشکی این شهرستان بر تمام مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی و عرضه ماهی قرمز در ایام نوروز بازرسی و نظارت مستمر دارد.
وی با اشاره به اینکه ماهی قرمز به علت اینکه اغلب در آب‌های آلوده پرورش و تکثیر می‌یابد، گفت: این ماهی‌ها سبب انتقال میکروب به بدن انسان شده و در مواقعی ناقل بیماری‌های مشترک از جمله آلرژی، گاستروانتریت، سل و بیماری‌های گوارشی می‌شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان با بیان اینکه این میکروب‌ها از طریق مدفوع ماهی قرمز وارد آب شده و هنگام تعویض آب تنگ ماهی با دست‌های انسان تماس یافته و منتقل می‌شود به شهروندان توصیه کرد در حین تماس با ماهی‌های قرمز از دستکش استفاده کنند و سپس با مواد شوینده مناسب دست‌های خود را بشویند.
وی با بیان اینکه آب مصرفی برای ماهیان قرمز باید بهداشتی و قابل شرب باشد،گفت: این آب باید 24 ساعت در ظروف دهان گشاد نگهداری تا کلرزدایی شود.
زین‌الدینی گفت: آب داخل تنگ ماهی باید یک تا دو بار در هفته تعویض شود و هرگز از شن و ماسه‌های رنگی برای تزیین آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی استفاده نکنید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان با اشاره به رعایت نکاتی از جمله وجود لکه و زخم در بدن، باله‌های تاخورده، بی‌رنگی فلس و نارسایی در چشم‌ها در خرید ماهی قرمز افزود: باید ماهی قرمز را از مراکز معتبر و در نظارت دامپزشکی خریداری کنند و در پایان ایام نوروز ماهیان را در استخرهای تعیین شده توسط شهرداری رها کنند
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید