بايد در زمينه مديريت منابع آبي موجود در استان کرمانشاه كوشاتر باشیم

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

بايد در زمينه مديريت منابع آبي موجود در استان کرمانشاه كوشاتر باشیم
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه گفت: بايد در زمينه مديريت منابع آبي موجود در استان کرمانشاه كوشاتر بوده و بتوانيم با استفاده از سيستم هاي نوين آبياري از هدر رفت آب در اراضي كشاورزي جلوگيري نمائيم.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه در جلسه كميته آب استان كه با حضور، معاون برنامه ريزي استانداري برگزار شد، با اشاره به ميزان بارندگي استان کرمانشاه اظهار داشت: در 18 سال اخير گذشته در 11 سال كمتر از ميانگين كشوري بارش داشته ايم و اين در حالي است كه آب ورودي به استان كمتر از خروجي آب از استان بوده و تقريباً بيش لز 2برابر آبي كه وارد مي شود از استان خارج مي شود.
علی اشرف منصوري با بيان اينكه هر چاهي كه برقدار مي شود بايد سيستم و كنتور هوشمند در آن نصب شود، گفت: بايد در زمينه مديريت منابع آبي موجود در استان کرمانشاه كوشاتر بوده و بتوانيم با استفاده از سيستم هاي نوين آبياري از هدر رفت آب در اراضي كشاورزي جلوگيري نمائيم.
وي در خصوص انتقال آب به الوند گفت: در صورتيكه اعتبار تعمير و تجهيز الكتروپمپهاي ايستگاه پمپاژ از محل اعتبارات استانداري تامين و در اختيار جهاد كشاورزي قرار گيرد، نسبت به راه اندازي اين ايستگاه جهت ارسال آب به الوند اقدام مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه خواستار تشكيل كارگروهي خاص براي پيگيري موضوعات سدهاي زاگرس و دايك گيلانغرب شده كه ضمن پيگيري موضوعات از طريق فرمانداري مربوطه، گزارشات را نيز در اسرع وقت به استان ارسال كند.
در ادامه، ميرزايي معاون برنامه ريزي استانداري كرمانشاه خواستار تشكيل يك جلسه ويژه در خصوص برقدار كردن، كنتور هوشمند و سيستم هاي مرتبط ظرف 15 روز آينده شد.
وي افزود: بر اساس تصميمات جلسه قبلي و قولي كه داده شده بايد مقداري از آب تنگ حمام براي منطقه الوند رها شده تا مشكل شيلات و باغات منطقه حل شود.
ميرزايي خاطرنشان كرد: زير بنايي ترين بحث استان كرمانشاه موضوعات همين جلسه است زيرا مزيت اساسي كشور آب بوده و اگر اين مزيت حفظ شود توانمندي حاصل مي گردد، در غير اينصورت با مشكل مواجه مي شويم.
وي افزود: با توجه به اينكه وضع آب در استان فعلاً بحراني نشده، در بخش ديم به شدت علاقه مند به توسعه هستيم چرا كه اگر منافع برداشت كشت هاي ديم را در 340 هزار هكتار افزايش دهيم، هجوم به سمت منابع آب كاهش مي يابد.
معاون استاندار كرمانشاه در پايان گفت: 25 درصد جنگلهاي استان پرپشت و مابقي كم پشت هستند لذا بايد از اين ظرفيت براي كشت علوفه ديم استفاده كرده و از طرف ديگر براي ايجاد اشتغال در مناطق روستايي و عشايري لازم است به سمت جنگلهاي طبيعي مثمر مانند گلابي، انجير و سقزو... برويم.
در اين جلسه ساير اعضاء به طرح مسائل مربوط به آب و خاك پرداخته و در ادامه تصميماتي جهت اجراء اتخاذ شد
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید