وجود بیش از هفت هزار منبع آبی مستعد پرورش آبزیان در کرمان

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

وجود بیش از هفت هزار منبع آبی مستعد پرورش آبزیان در کرمان
مدیر شیلات استان کرمان، گفت: بیش از هفت هزار منبع آبی مستعد پرورش آبزیان علاوه بر رودخانه ها و سدها در این استان وجود دارد
مهدی ابراهیمی افزود: کرمان با وجود چهره کویری از پتانسیل های خوبی در زمینه آبزی پروری برخوردار است.
وی گفت: چنانچه حدود 20 درصد منابع آبی موجود در استان کرمان در زمینه پرورش آبزیان فعال شود تولید آبزیان در این استان به بیش از پنج هزار تن می رسد.

وی ادامه داد: 240 استخر و مزرعه پرورش ماهی و 16 بند خاکی و سیمانی در کرمان در تسخیر پرورش ماهی قرار دارد.

مدیر شیلات استان کرمان با اشاره به اینکه سال 1392 تولیدات آبزیان در استان 970 تن شامل ماهیان سردآبی و گرم آبی بوده است، اظهار کرد: ماهیان گرم آبی در استخرهای ذخیره و منابع آبی شامل بندهای خاکی و سیمانی رها سازی و تولید می شوند.

وی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری با فراهم بودن شرایط، یکهزار و 300 تن انواع آبزیان در استان کرمان تولید شود.

ابراهیمی، افزود: اقلیم موجود در استان کرمان به گونه ای است که شرایط پرورش انواع ماهی های خاویاری، گرم آبی، ماهیان سردآبی، زینتی، آرتمیا و تیلاپیلا وجود دارد.

وی بیان کرد: استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز ظرفیت خوبی برای پرورش آبزیان است.

مدیر شیلات استان کرمان، تصریح کرد: بهره برداران کشاورزی در زمینه احداث مزارع و استخرهای ذخیره آب دو منظوره، تسهیلات بانکی دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه پرورش آبزیان صرفه اقتصادی دارد، گفت: به ازای هر هفت تا هشت تن ماهی یک نفر به صورت مستقیم و یک نفر به صورت غیرمستقیم مشغول بکار می شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به دبی آب در مزارع مجوز پرورش آبزی به بهره برداران واگذار می شود.

ابراهیمی به تلاطم بازار خرید و فروش ماهی اشاره کرد و گفت: با توجه به دوره شش ماه پرورش ماهی این حرفه از نظر اقتصادی صرفه دارد.

وی از خرده مالکی و کنار نیامدن برخی مالکان برای ایجاد مزارع و استخرهای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی به عنوان نمونه ای از مشکلات آبزی پروری در استان کرمان نام برد.

وی فرهنگ سازی در زمینه پرورش آبزیان را در مزارع به دلیل نوپا بودن شیلات در استان کرمان مهم عنوان کرد.

مدیر شیلات استان کرمان با تاکید بر اینکه پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی برای محصولات کشاورزی ضرری ندارد، گفت: پرورش ماهی در آب استخرهای کشاورزی موجب غنی شدن آب می شود.

وی مصرف ماهی را با تامین سلامت انسان مرتبط دانست و اظهار کرد: علم ثابت کرده که ماهی غذای سلامتی است و این مهم باید فرهنگ سازی شود.

وی میانگین سرانه مصرف ماهی را در جهان 16 و نیم کیلوگرم، در کشور هشت کیلوگرم و در استان کرمان کمتر از نصف میانگین کشوری عنوان کرد.

ابراهیمی از بهره برداران بخش کشاورزی خواست به منظور پرورش آبزیان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی خود اقدام کنند.

استان کرمان به دلیل وسعت و قابلیت های گسترده در بخش کشاورزی دو سازمان جهاد کشاورزی در شمال و جنوب استان دارد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید