غازهای پیشانی سفید در پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر آزاد شدند

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

غازهای پیشانی سفید در پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر آزاد شدند
تعدادی غاز پیشانی سفید بزرگ و کوچک در تالاب بین المللی پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر به آغوش طبیعت بازگشتند.
تعداد 9 قطعه غاز پیشانی سفید بزرگ، یک قطعه غاز پیشانی سفید کوچک و یک قطعه اردک بلوطی که به نحو غیر مجاز در دامگاههای منطقه فریدونکنار زنده گیری و تحت نگهداری در اسارت قرار داشتند، مورد شناسایی و کشف ضبط قرار گرفته و پس از اطمینان از سلامتی پرندگان و حلقه گذاری در تالاب بین المللی پناهگاه حیات وحش میانکاله رها سازی شده اند.
لازم بذکر است، پنج گونه از انواع غازهای وحشی نظیر عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک، غاز پیشانی سفید بزرگ، غاز پازرد و غاز خاکستری از اوایل آبان هر سال برای زمستان گذرانی به تالابهای منطقه فریدونکنار مهاجرت می نمایند که بسیاری از این غاز ها بویژه غاز خاکستری به روشهای مختلفی نظیر شب دام، کرس و گذر مورد شکار و زنده گیری قرار می گیرند که متأسفانه بهمراه آنها گونه های حمایت شده و کمیاب دیگری از انواع غاز ها نظیر غاز پیشانی سفید و عروس غاز نیز خواسته و ناخواسته زنده گیری می شوند.

اداره کل محیط زیست استان مازندران در این گزارش از تمام شکارچیانی که گونه های کمیاب پرندگان وحشی را در اختیار دارند، درخواست کرد شرایط برای رها سازی و بازگرداندن این پرندگان کمیاب به طبیعت را فراهم نمایند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله با مساحتی حدود 68 هزار متر مربع که 15 هزار هکتار آن خشکی و 53 هزار هکتار نیز پهنه آبی است ، در 12 کیلومتری شمال و شمال شرقی شهرستان بهشهر و در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر واقع است.

میانکاله به عنوان ذخیرگاه زیست کره زمین از اهمیت و ارزش فراوان اکولوژیکی، حفظ تنوع زیستی و زیستگاهی برای گونه های مختلف پستانداران، پرندگان و آبزیان برخوردار است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید