صادرات ماهی موجب افزایش 25 درصدی قیمت آن در زنجان شد

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

صادرات ماهی موجب افزایش 25 درصدی قیمت آن در زنجان شد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: صادرات بیش از 50 درصدی آبزیان تولیدی این استان، به استان های همجوار موجب افزایش 25 درصدی قیمت آن در زنجان شده است.
محمود صیادبورانی روز شنبه افزود: صید ماهی در استان های شمالی از اواسط مهر هر سال شروع و تا اواسط فروردین ادامه می یابد.
وی یادآورشد: با توجه به اینکه اکثر مردم عادت به تازه خوری ماهی دارند، مصرف آبزیان در فصل های پاییز و زمستان هر سال رو به افزایش است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، دلیل عدم صید آبزیان در فصل های گرم سال را تکثیر و تخم ریزی در دریاها بیان کرد و گفت: صید انواع ماهیان در این فصل ها ممنوع است و انجام صید، عدم تکثیر، خطر انقراض و عدم بازسازی ذخایر آبزیان را به دنبال دارد.

صیاد بورانی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر آبزیان برخی از استان های غرب کشور، دچار بیماری شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به این مهم برخی از علاقه مندان به آبزی پروری در این استان ها برای جلوگیری از تلف شدن آبزیان و ضرر اقتصادی، اقدام به پرورش ماهی نمی کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: استان های مذکور، آبزیان مورد نیاز برای مصرف خود را از استان زنجان تامین می کنند.

صیادبورانی اظهارکرد: سال گذشته از 9 هزار و 500 تن تولید انواع آبزیان استان زنجان، تنها سه هزار و 500 تن آن (36 درصد)، به سایر استان ها صادر شده بود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 50 درصد از آبزیان تولیدی استان زنجان به سایر استان ها بخصوص تهران صادر شده است.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش تولید استان های در معرض بیماری آبزیان، تقاضای این استان ها و افزایش میزان مصرف ماهی در بین مردم، سنگینی تولید متوجه این استان شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این مسایل، باعث شده تا از طرفی قیمت ماهی در این استان افزایش یافته و از طرفی نیز درآمد قابل توجهی عاید آبزی پروران شود.

رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان شهرستان زنجان، از افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی ماهی در این شهرستان خبرداد.

ناصر رمضانلو افزود: نیمه دوم سال تقاضای مردم برای مصرف ماهی افزایش می یابد و این مهم نیز با کاهش عرضه مواجه می شود.

وی یادآورشد: کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار، موجب افزایش قیمت ماهی شده است.

رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان شهرستان زنجان گفت: سال گذشته افزایش قیمت ماهی در این شهرستان نسبت به سال ماقبل آن، تنها 10 درصد بود.

رمضانلو بابیان اینکه در زمان حاضر 170 واحد مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشی در شهرستان زنجان فعالیت می کنند خاطرنشان کرد: 80 درصد از این واحدها ماهی نیز عرضه می کنند.

وی، قیمت هر کیلوگرم ماهی صید شده را 155 هزار ریال و ماهی زنده قزل آلا را 170هزار ریال عنوان کرد.

رمضانلو، با اشاره به اینکه نیمه دوم سال قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز، 15 هزار ریال کاهش یافته است، تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، قیمت ها را تعیین می کند.

رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشان شهرستان زنجان گفت: این اتحادیه موظف به صدور مجوز و بازدید از واحد های فعال در خصوص رعایت مسایل بهداشتی و عدم تخلف و گرانفروشی است.

رمضانلو تاکید کرد: هم اکنون 30 تا 40 واحد، مرغ، تخم مرغ و ماهی فروشی بدون مجوز در سطح شهرستان زنجان فعال هستند که این واحدها به اتاق اصناف معرفی شده اند و تاکنون هیچ اقدامی در خصوص پلمپ آنها انجام نشده است.

یکی از شهروندان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قیمت ماهی نسبت به سال های قبل و چند ماه گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

اقدس حسن زاده افزود: چنانچه در خصوص تعدیل قیمت ماهی در بازار اقدامی انجام نشود، این ماده غذایی مفید از سفره های شهروندان حذف خواهد شد، چرا که خرید آن از توان مالی خانواده ها خارج می شود.

وی تاکید کرد: مسوولان و متولیان این امر در خصوص جلوگیری از عدم افزایش و نظارت دقیق بر قیمت ها اقدام کنند.

حسن زاده خاطرنشان کرد: افزایش قیمت هر کیلوگرم ماهی از 115 هزار ریال به 170هزار ریال بسیار بالاست که اگر نظارت و اقدامات لازم انجام نشود از قیمت گوشت قرمز هم تجاوز خواهد کرد.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی ادامه داد: ماهی به عنوان غذای سلامتی شناخته شده و مصرف آن برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، عروقی و عصبی بسیار مفید است.

سید موسی حسینی تاکید کرد: این غذای سالم سهمی در سبد غذایی زنجانی ها دارد و باید مسوولان مربوطه به قیمت ماهی در بازار توجه جدی داشته باشند و با تدابیر خاص از افزایش قیمت آن جلوگیری کنند.

وی افزود: بالا بودن قیمت ماهی موجب عدم توان مالی مردم برای خرید و مصرف آن می شود
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید