پاکسازی دریاچه نئور را بخش خصوصی انجام می‌دهد

یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حمیدی عصر امروز در جریان بازدید از مراحل احیای دوباره دریاچه نئور در اردبیل اظهار داشت: براساس توافقی که با یک مجموعه کارآمد بخش خصوصی در واگذاری نئور به آنها داشتیم، قرار بر این شد تا دریاچه نئور حداقل در مدت دو سال آینده از وجود آبزیان مهاجم پاکسازی شده و بار دیگر پرورش ماهی قزل‌آلا در آن رونق بگیرد.
وی تصریح کرد: حذف فیزیکی ماهیان کپور از دو سال پیش شروع شده و همین امر به جد در حال پیگیری است و ما با کاهش جمعیت این ماهی‌ها روبه‌رو هستیم.
حمیدی خاطرنشان کرد: در کنار حذف فیزیکی، اولویت اصلی ما تمرکز روی مسایل پژوهشی و تحقیقی است تا به صورت همه‌جانبه این دریاچه از وجود آبزیان مهاجم پاکسازی شده و زمینه رشد ماهیان قزل‌آلا فراهم آید.
این مسئول با تأکید بر احیای مجدد این دریاچه زیبا و حیاتی برای توسعه همه‌جانبه استان اردبیل اضافه کرد: اولویت اصلی ما اجرای کارهای تحقیقاتی به معنای واقعی در این دریاچه بکر و زیست بوم طبیعی است تا با واگذاری آن به بخش خصوصی دچار تنگناها و مشکلات جدی نشویم.
وی بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع اعتباری و نیروی انسانی در احیای مجدد این دریاچه ما تصمیم گرفتیم تا مدیریت آن را با احیای مجدد و به کارگیری شیوه‌های جدید به بخش خصوصی واگذار کنیم تا آنها بتوانند کارهای مورد نظر را انجام دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، عمده علت رشد و تکثیر ماهیان کپور در این دریاچه را رهاسازی ماهیان قرمز و زینتی در مناسبت عید نوروز اعلام کرد و خواستار ممانعت از چنین اقدام نگران‌کننده شد.
حمیدی یادآور شد: ما علاوه بر حذف فیزیکی ماهی‌های کپور از بخش خصوصی نیز خواسته‌ایم با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی مراکز علمی، تحقیقی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در این دریاچه گونه قزل‌آلا احیا شده و پرورش آن رونق بگیرد.
وی ادامه داد: به دلیل تکثیر فوق‌العاده کپور کل دریاچه دچار مرگ تدریجی شده و گاماروس که غذای اصلی ماهیان قزل‌آلا است به تدریج از بین رفته است.
دریاچه نئور از زیباترین و ارزشمندترین منابع زیست بومی و پرورش ماهیان قزل‌آلا چند سالی است که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان و بی‌توجهی مردم در رهاسازی ماهیان قرمز دچار مرگ تدریجی شده و به دلیل حضور ماهیان مهاجم کپور دیگر از ماهیان لذیذ و خوشمزه قزل‌آلا در آن خبری نیست که احیای این دریاچه توسط بخش خصوصی در ماه‌های اخیر واکنش بسیاری را به دنبال داشته است

دیدگاه خود را بیان کنید