سیستم پایش و مراقبت بیماری آبزیان در قوچان راه‌اندازی شد

چهار‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان این‌که این بیماری یکی از بیماری‌های باکتریایی بوده و منجر به وارد آمدن خسارات اقتصادی به آبزی پروران می‌شود، تصریح کرد: واکسیناسیون از مهمترین روش‌های پیشگیری از بیماری بوده که باعث بالا بردن سطح ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا و افزایش تولید از نظر کمی و کیفی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که در دو سال گذشته گریبان‌گیر آبزی پروری این شهرستان شده، شیوع بیماری چشمی استرپتوکوزیس بود که با واکسیناسیون و رعایت شرایط بهداشتی و مدیریتی به موقع در حال حاضر تحت کنترل است .
سیاح افزود: یکی دیگر از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در مزارع پرورش ماهی، به کارگیری مسوولین فنی، بهداشتی دامپزشکی است که از ابتدای سال در کلیه مراکز اجرایی شده که ماهیانه گزارشات و اقدامات صورت گرفته به این شبکه ارائه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سیستم پایش و مراقبت بیماری آبزیان (GIS) از ابتدای امسال در شهرستان قوچان، امیدواریم گامی موثر در ارزیابی بهداشتی مزارع برداشته شود.
سیاح ادامه داد: در این سیستم، ورود بچه ماهی به مزارع از ابتدا تحت کنترل بوده و عملیات واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی ثبت شده و درصورت تایید سلامت توسط مسوول بهداشتی و این شبکه، گواهی سلامت صادر و در انتها اجازه فروش داده می‌شود.
رییس شبکه دامپزشکی قوچان خطاب به پرورش دهندگان ماهی گفت: با توجه به این‌که ماهی غذای سلامتی است و ارزش غذایی بالایی دارد، به همین جهت برای حفظ کیفیت آن باید کوشید.
وی حفظ کیفیت آب، تغذیه مناسب، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ماهیان جدید و واکسیناسیون را مهمترین نکات برای پیشگیری از بیماری وسلامت و کیفیت ماهی دانست.
سیاح در ادامه افزود: 12مزرعه تولید ماهی سردابی در شهرستان قوچان وجود دارند که سالانه 80 تن ماهی و بیش از 180 هزار قطعه بچه ماهی تولید می‌کنند

دیدگاه خود را بیان کنید