وجود بیش از هزار گونه ماهی در ایران

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۹ بازدید


نخستین کنفرانس ماهی شناسی ایران با حضور دانشگاهیان و کارشناسانی از دانشگاه های سراسر کشور در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر یزدان کیوانی، دبیر علمی این کنفرانس ملی با اشاره به اهمیت ماهی شناسی به عنوان اساس تحقیقاتی شیلات، هدف از برگزاری اولین کنفرانس ماهی شناسی ایران را جمع آوری و ارایه بهترین مقالات و تبادل نظر اساتید و محققان این حوزه عنوان کرد.
وی با اشاره به این که مدت دو سال از تأسیس انجمن ماهی شناسی ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان می گذرد، گفت: با توجه به تهدید انواع ماهی ها به دلیل خشکسالی های اخیر و آلودگی منابع آبی، توجه به این گونه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
کیوانی افزود: انجمن ماهی‌شناسی ایران با برنامه ریزی جهت برگزاری کنفرانس‌های سالانه ملی و بین‌المللی به منظور بومی‌سازی علم ماهی‌شناسی و سازماندهی امور پژوهشی و آموزشی این رشته درکشور راه اندازی شده است.
عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: در کشور ایران بیش از هزار گونه ماهی در سه دسته ماهی های خاص دریای خزر با 50 گونه، ماهی های آب های داخلی با 200 گونه و ماهی های دریایی خلیج فارس و دریای عمان با 800 گونه وجود دارند که عمده منابع استفاده غذایی نیز از نوع ماهی های دریایی است.
کیوانی به روز نگه داشتن برنامه های ماهی‌شناسی در کشور، معرفی رشته ها و تخصص‌های ماهی‌شناسی، ایجاد ارتباط میان این علم با سایر علوم کاربردی و زمینه سازی به منظور بهره برداری از توانمندی‌ های تخصصی ماهی‌شناسان کشور را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس اعلام کرد.
وی، گسترش همکاری با سایر سازمان‌ها، برگزاری کارگاه های تخصصی، معرفی محققان و تحقیقات برگزیده در این رشته و برنامه ریزی به منظور ارتقاء بیش از پیش جایگاه این علم در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی واجرایی کشور را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس ملی بیان کرد.
دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ماهی شناسی ایران هم در سخنانی تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس را 250 مقاله عنوان کرد و گفت: 30 نفر از اساتید این حوزه پس از بررسی مقالات رسیده در نهایت 160 مقاله را برگزیدند که در مدت سه روز برگزاری این کنفرانس 40 مقاله به صورت سخنرانی و 120 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهد شد.
دکتر سالار درافشان برگزاری کارگاه کاربرد ژئومتری در ماهی شناسی را ازبرنامه های جنبی این کنفرانس عنوان کرد وافزود: محتوای این مقالات در هفت محور اصلی شامل سیستماتیک و جغرافیای زیستی، بیولوژی و اکولوژی، مورفولوژی وکالبد شناسی، ژنتیک و فیزیولوژی، تنوع زیستی و حفاظت، لاروشناسی تکوین و تکامل و ماهی شناسی کاربردی است.
گفتنی است دراولین کنفرانس ماهی شناسی ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت سه روز میزبان دانشگاهیان متخصص ماهی شناسی از استان های مازنداران، گلستان، اصفهان، تهران، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان است

دیدگاه خود را بیان کنید