۷۳۰۰ تن آبزی در تنگستان صید شد

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

۷۳۰۰ تن آبزی در تنگستان صید شد
رئیس اداره شیلات تنگستان گفت: شهرستان تنگستان در امر صید وصیادی و آبزی پروری نقش مهم و تاثیر گذاری دارد بگونه‌ای که در سال گذشته ۷ هزار و ۳۰۰ تن ماهی و میگو در تنگستان صید شده است.
رضا خلیلی بعداز ظهر امروز در نشست با مسئولان شهرستان تنگستان با بیان اینکه صیادان این شهرستان خود را برای صید میگو آماده می کنند اظهار کرد: همزمان با عید سعید فطر 224 قایق صیادی،برای صید میگو راهی دریا می‌شوند و 78 لنج صیادی این شهرستان نهم مرداد صید میگوی خود را آغاز می‌کنند.
وی با بیان اینکه وضعیت ناوگان صیادی در شهرستان تنگستان بسیارمطلوب است تصریح کرد: حدود 99 درصد از این شناورها با بدنه فایبرگلاس بهینه سازی شده‌اند.

خلیلی با بیان اینکه در فصل صید میگو چهارهزار نفر در صید و فرآوری آن مشارکت دارند اعلام کرد: در فصل صید بیش از دو هزار و 500 نفر صیاد و یک‌هزار و 400نفر نیز در فعالیت‌های مرتبط با حوزه شیلات از جمله صنایع شیلاتی، بازار فروش و حمل ونقل مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره شیلات تنگستان با بیان اینکه منطقه شیلاتی تنگستان در بخش ساحلی دلوار قرار دارد گفت:در بخش دلوار 78 موتور لنج صیادی، 244 فروند قایق صیادی هشت تعاونی صیادی و 9 کارخانه فرآوری، یخ سازی و کنسرو سازی و پودرماهی در حوزه صیادی فعالیت دارند.

خلیلی با بیان اینکه گوشه گیر، ترال و لاندر از شیوه‌های صیادی در تنگستان است افزود: در سال گذشته هفت هزار و 300 تن ماهی و میگوی صید شده در این شهرستان تخلیه شده که از این مقدار 399 تن آن میگو بوده است.

فرماندار تنگستان نیز بر حل مشکلات بخش صیادی تاکید و اظهار کرد: مشکلات عمده و اساسی در بخش صید وصیادی شهرستان ازسال‌های گذشته وجود دارد که این مشکلات فصلی و کوتاه مدت باید پیگیری وساماندهی می‌شد.

غلامرضا ترک زاده، افزود: نیاز است با تقسیم کار و وظائف هر یک از دستگاه‌های ذی‌ربط و پرهیز از تداخل کار، امور صیادی در شهرستان در اسرع وقت ساماندهی شود.

ترک‌زاده با بیان اینکه حفظ ذخائر آبزیان ضروری است بیان کرد: به سبب صید بی رویه و ورد پسماندهای فاضلاب خانگی و شرکت‌ها در حال حاضر ذخائر آبزیان با خطرات جدی مواجه شده و ضروری است شیلات با همکاری محیط زیست شهرستان موضوعات راهبردی در این خصوص را برای پیشنهاد به استان تدوین کنند.

وی عرضه مطلوب میگو در سطح شهرستان را خواستار شد و گفت: نیاز است به منظور تسهیل و ساماندهی امور عرضه و تقاضا در تمامی اسکله‌های صیادی شهرستان مکان و زمانی معین جهت عرضه و فروش مستقیم میگو اعلام شود.

فرماندار تنگستان بیان کرد: زمان آغاز و پایان فصل صید میگو و تعیین قیمت آن در شهرستان متأثر از سیاست‌های استانی و تابع مصوبات کمیسیون تنظیم بازار استان عمل می‌شود.

وی تصریح کرد: تمهیدات و تدابیر لازم برای نظارت بر ورود و خروج شناورها و برداشت‌های غیر مجاز با همکاری فرماندهی دریابانی اندیشیده می‌شود.

ترک زاده در زمینه ساماندهی بازار خرید و فروش میگو نیز پیشنهاد کرد: علاوه بر شیوه سنتی، به صورت آزمایشی تعاونی دهیاران با همکاری تعاونی صیادان، در امور عرضه و توزیع میگو به مردم وارد فعالیت شوند.

وی تصریح کرد: این امر سبب کاهش قیمت عرضه، تسهیل در امور برای صیادان و درآمدزایی برای تعاونی دهیاران و تعاونی صیادان می‌شود.

فرماندار تنگستان به خسارت‌های ناشی از صنایع آلاینده به صیادان اشاره و عنوان کرد: به صورت راهبردی این موضوع در یک دوره 10 ساله توسط بخشداری دلوار، محیط زیست و شیلات در سطح شهرستان بررسی و راهکارهای علمی و عملی برای پیشنهاد به استان تدوین شود
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید