تالاب‌هاي استان بوشهر نقش مهمي دراکوسيستم دريايي دارند

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

تالاب‌هاي استان بوشهر نقش مهمي دراکوسيستم دريايي دارند
تالاب‌ها از قدیم نقش مهمی در جوامع بشری داشته‌ و با فرهنگ و تمدن جوامع محلی به ویژه در استان بوشهر گره خورده است.
استان بوشهر با مناطق تالابی بکر و منحصر بفرد از جمله منطقه حفاظت شده مند، دیر، نخلیو، حله، پارک ملی دریایی نایبند، خارگ و خارکو از نقاط تالابی کشور است که در این تالاب ها جانوران زیادی به ویژه پرندگان، آبزیان، لاک‌پشت‌ها و دیگر حیوانات زیست و زاد و ولد می کنند.
کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه تالاب‌ها همواره از نقاط حساس مورد توجه مردم بوده است ، گفت: تالاب‌ها از گذشته در ایران مورد توجه بوده و با فرهنگ و تمدن جوامع محلی گره خورده است.
quotation mark محمود مقیمی quotation mark کنوانسیون رامسر را به عنوان قدیمی‌ترین معاهده بین‌المللی دانست و گفت: این مهم بر حفاظت از طبیعت در جهان بخصوص تالاب‌ها،در سال 1349 در رامسر جنبه قانونی حفاظت این زیستگاههای مهم را پر رنگ تر کرد.
وی گفت: از 42 نوع تالاب مشخص شده در کنوانسیون رامسر در سطح جهان به جزء یک نوع تالاب بقیه درایران یافت می شود که بیانگر تنوع بسیار زیاد تالابهای ایران است .
کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد : 24 تالاب از ایران مشمول قوانین کنوانسیون رامسر می شود.
مقیمی با بیان اینکه quotation mark طرح حفاظت از تالابهای ایران quotation mark با همکاری سازمان حفاظت و برنامه عمران سازمان ملل متحد (GEF) محیط زیست و صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی از سال 2005 آغاز شده است ، تصریح کرد: ایده این طرح با احساس نیاز سازمان حفاظت (UNDP) محیط زیست با تغییر نگرش در زمینه مدیریت زیست بومهای تالابی و با هدف بسط و گسترش مدیریت جامع زیست بومی در اکوسیستمهای تالابی شکل گرفنه است.
وی تاکید کرد: اگر تصمیم گیران و جوامع محلی از ارزشها و فواید مناطق حفاظت شده تالابی آگاه شوند و در فرایند مدیریت اکوسیستمهای تالابی سهیم گردند،از مدیریت پایدار این زیست بومهای ارزشمند حمایت خواهند کرد.
تالاب حله یکی از تالابهای مهم کشور است که در گام توسعه دستاوردهای طرح حفاظت ازتالابهای ایران تدوین برنامه مدیریت آن آغاز شده و این برنامه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست (دفتر زیستگاهها و امور مناطق )اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر وهمچنین مشارکت دست‌اندرکاران در دست تهیه است.
برنامه مدیریت در واقع یک سند و مرجع کاری برای شرایط کنونی تالاب بوده و چشم اندازی از وضع بلندمدت آن خواهد بود ، همچنین ابزاری برای تحلیل عملکردهای زیست محیطی ،اجتماعی و اقتصادی تالاب و اولویت بندی اهداف است.
کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به فرایند تدوین برنامه مدیریت‌ تالاب‌ها گفت: برای آغاز مرحله تدوین برنامه مدیریت با توجه به رویکرد مشارکتی نیاز به تبادل دیدگاه صاحبنظران برای رسیدن به تعاریف مشترک از رویکرد زیست بومی است .
مقیمی افزود: این مهم در عملی شدن برنامه مدیریت مهم است و بر طبق آن ذینفعان در امور اجرایی و عملی شدن اهداف متعهد می شوند.
وی از برگزاری کارگاه تدوین برنامه مدیریت تالاب‌ها خبرداد و گفت: برگزاری کارگاه آغازین قدم در تدوین برنامه مدیریت است ،کارگاه آغازین با هدف تاکید بر نیاز به مدیریت مشارکتی و حفاظت از تالاب برگزار می شود که به تشریح رویکرد زیست بومی و هماهنگی های سازمان و سازو کارهای لازم برای راهبری می پردازد .
وی گفت: در این کارگاه همچنین به شناسایی مشکلات و تهدیدات اصلی تالاب و همچنین تعیین چشم اندازو هدف اصلی برنامه مدیریت پرداخته می شود و نهایتا گامهای لازم برای رسیدن به اهداف تعیین می شود .
مقیمی با بیان اینکه تالاب ها در پست ترین نقاط حوزه های آبخیز قرار دارد ، گفت: تالاب‌ها زیست بوم هایی بسیار شکننده و آسیب پذیر بوده و با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی، تحت تاثر کوچکترین موارد ، تخریب می شود.
وی با اشاره به تالاب‌های استان بوشهر تاکید کرد: توجه به دانش ساکنان تالاب‌ها برای افزایش حفاظت و حراست از آنها نقش مهم و تاثیرگذاری در احیا و تداوم تالاب‌ها دارد.
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید