رونق دوباره پرورش ميگو در جنوب سيستان و بلوچستان

چهار‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

رونق دوباره پرورش ميگو در جنوب سيستان و بلوچستان
با کنترل و الزامات ایمنی زیستی پرورش میگو در سایت پرورش میگو گواتر تولید این جانور آبزی در سیستان و بلوچستان جان فراهم شد.
معاونت آبزی پروری شیلات چابهار گفت:با ارائه بسته حمایتی به پرورش دهندگان و افزایش میزان بیمه و پرداخت غرامت 30 میلیون تومانی برای هر هکتار، مزارع پرورش میگو رونق دوباره ای گرفته است و در هر هکتار آن برای یک نفر ایجاد شغل مستقیم و برای 2 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است
پارسا افزود : امسال در کراپ یا تولید اول میگو که 27 اردیبهشت ماه انجام شد، 171 هکتار زیر کشت این محصول رفت که در کراپ دوم که امروز آغاز می شود، این میزان به 93 هکتار خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در4 سال گذشته صنعت میگوی این استان بعلت بیماری لکه سفید با رکود شدیدی مواجه بود افزود: این بیماری که نوعی بیماری ویروسی است درصورت بروز 100 درصد میگوها را از بین می برد و به همین دلیل بسیار خسارت آور و مضر است.
پارسا گفت: هم اکنون تنها سایت پرورش میگو در استان، سایت 4000 هکتاری گواتر است که حدود 2 هزار و 550 هکتار از آن به استخرهای پرورش میگو اختصاص یافته است و از این میزان در هزار و 850 هکتار از آن سرمایه گذاران اقدام به احداث استخر کرده اند.
وی همچنین به جشن برداشت میگو در این استان در اواخر ماه جاری خبر داد و گفت: برداشت این محصول در کمتر از سه ماه دستاورد مهمی در زمینه صنعت میگو به شمار می آید.
معاونت آبزی پروری شیلات چابهار با اشاره به اینکه سایت دیگری بنام رودیگ نیز در این منطقه با همت یک سرمایه گذار کویتی ایجاد شده است، گفت: متاسفانه هنوز این مجموعه افتتاح نشده است و عدم تکمیل مزارع و انتقال آب از جمله علل این عدم بهره برداری است که با قول دولت و ایجاد اسکله و پمپاژ آب این مشکل نیز رفع خواهد شد.
پارسا افزود: امسال با تولید این محصول و فرآوری و سایز بندی آن در شهرک پسابندر به 3 صورت سرکنی ، پوست کنی و بدون تغییر شاهد صادرات آن نیزخواهیم بود بطوری که هفته قبل یک سرمایه گذار اسپانیایی برای این منظور اعلام آمادگی کرد.
وی با اشاره به اینکه این سایت برای تامین آب خود هزینه خاصی به جز پمپاژ آب را صرف نمی کند و آب آن از دریای عمان تامین می شود ، گفت: یکی ازمشکلات این سایت موضوع برق است که با تغییر کاربری آن از کشاورزی به صنعتی به هزینه های این سایت افزوده می شود.
معاونت آبزی پروری شیلات چابهار همچنین هزینه تولید هر کیلو میگو را 10 تا 11 هزار تومان اعلام کرد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید