سرانه مصرف ماهی در کشور دو برابر کمتر از میانگین جهانی است

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

سرانه مصرف ماهی در کشور دو برابر کمتر از میانگین جهانی است
رییس مووسسه تحقیقات علوم شیلات کشور گفت: متوسط سرانه مصرف سالانه آبزیان برای هر ایرانی هم اکنون هشت و نیم کیلو گرم و میانگین جهانی آن 19.1 کیلوگرم است.
محمد پورکاظمی' روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی تیلاپیا در بافق در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: برای رسیدن به میانگین مصرف جهانی باید در بخش آبزی پروری حدود دو و نیم برابر تولید داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: به منظور تنوع بخشی گونه ای در سیستم آبزی پروری، با اخذ مجوز ار محیط زیست و سازمان دامپزشکی ماهی تیلا پیا را از خارج وارد کشورمان کردیم.
پورکاظمی ادامه داد: این گونه با ارزش در شرایط کاملا قرنطینه در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق برای نخستین بار بومی سازی شد.
این مسوول افزود: تا کنون بیش از 20 پروژه تحقیقاتی درزمینه های مختلف ژنتیک، تکثیر، پرورش، بیماری ، عمل آوری، بازاریابی و ارزیابی اثرات زیست محیطی بر روی ماهی تیلاپیا انجام شد که 99.9 درصد این ماهی به جنس نر تبدیل شد.
رییس مووسسه تحقیقات علوم شیلات کشور اضافه کرد: با چنین اقداماتی بود که موفق شدیم سالانه 10 تن در هکتار گوشت ماهی تیلا پیا تولید کنیم.

وی، به برگزاری همایش ملی تیلاپیا در بافق اشاره و اضافه کرد: این همایش با هدف انتقال یافته ها، تبادل نظر بین متخصصین، اساتید، و اندیشمندان در بافق برگزار شد.

پور کاظمی ادامه داد: همچنین اساتیدی که در خارج از کشور تحقیقات مرتبط با تیلاپیا انجام داده اند در این همایش حضور دارند.

این مسوول یادآور شد: از همکاران سازمان محیط زیست و دانشگاهیان برای شرکت در این گردهمایی دعوت شده تا با هم اندیشی ، همفکری و ارائه دیدگاههای تخصصی و راهکارهای مناسب برای پرورش ماهی تیلاپیا و پایداری تولید و اکوسیستم و شناسایی این گونه آبزی همکاری کنند.

چندی قبل کارشناسان محیط زیست کشور پرورش تیلاپیا را برای سایر آبزیان مضر دانسته و پیگیر توقف پرورش این گونه ارزشمند در بافق شدند.

این در حالی است که محققان آبزی پروری می گویند: چون ماهی تیلاپیا در آب های آزاد رها نمی شود و صرفه در استخرهای محلی پرورش می یابد جای هیچ نگرانی زیست محیطی وجود ندارد.

بافق با 40 هزار نفر جمعیت و داشتن نخستین مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور در فاصله 110 کیلو متری یزد قرار دارد
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید