واگذاری مجتمع‌های تولید آبزیان به بخش تعاون

چهار‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

واگذاری مجتمع‌های تولید آبزیان به بخش تعاون
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر و پرورش آبزیان با اشاره به واگذاری تصدی مجتمع‌های تولید ماهی و آبزیان به اتحادیه‌های تعاونی در راستای اصل ۴۴ گفت: در لایحه حمایت از تولید و بسته خروج از رکود دولت به کشاورزی توجه نشده است.
ارسلان قاسمی با اشاره به تفاهمنامه تشکل‌های شیلاتی با سازمان شیلات ایران در قالب طرح «توسعه آبزی‌پروری و صید آبزیان» اظهار داشت: ما معتقدیم در پایان مدت 4 ساله این تفاهمنامه، افزایش تولید به میزان 50 هزار تن در سال در صید آبزی‌پروری خواهیم داشت و این رقم قابل با توجه به رفیت موجود دستیابی است
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش آبزیان افزود: به دنبال آن هستیم که نسبت به افزایش تولید با استفاده از بهره‌وری و فناوری‌های نو اقدام کنیم.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: برای نمونه در تولید ماهیان گرمابی تولید ما 3 تا 4 تن در هکتار است در حالی که تولید چین با استفاده از فناوری‌های روز تا 33 تن در هکتار هم می‌رسد.

قاسمی افزود: یکی از بحث‌هایی که در چند سال اخیر دنبال می‌کنیم، این است که با بازسازی مجتمع‌های تولید آبزیان، آنها را تحویل تعاونی‌های تولید‌کننده این بخش دهیم، چون وظیفه ما حمایت از تعاونی‌ها و تعاونگران است.

وی ادامه داد: در حالی که 3 هزار و 300 کیلومتر ساحل در کشور داریم هیچ استفاده‌ای برای پرورش ماهی در قفس از این سواحل نمی‌کنیم.

این فعال بخش تعاون گفت: با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار است، دولت تصدی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند و اجرای این تفاهمنامه اولین تجربه در این بخش است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه حمایت مالی از تعاونی‌ها در این بخش گفت: در تفاهمنامه پیش‌بینی شده که اگر نیاز به منابع مالی وجود داشت از تسهیلات بانکی و همچنین تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی گفت: در شرایط فعلی چیزی به عنوان کمبود منابع نداریم و مشکل اصلی ما مدیریت منابع است، چون هنگام تخصیص منابع چند اشکال وجود دارد، از جمله اینکه منابع به میزان کافی و به موقع تزریق نمی‌شود و به دست تولید‌کننده واقعی نمی‌رسد.

وی با اشاره به لایحه دولت برای حمایت از تولید گفت: این لایحه یکی از کلید‌های بسته خروج از رکود دولت است، اما متاسفانه در آن هیچ توجهی به بخش کشاورزی نشده است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه لایحه حمایت از تولید در وزارت صنعت تهیه شده مشکلات بخش کشاورزی در آن لحاظ نشده، در حالی که یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با رکود افزایش تولید است و حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور و بیش از 20 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه و همچنین بسته خروج از رکود دولت بخش کشاورزی مغفول مانده است، ادامه داد: این در حالی است که یکی از اساسی‌ترین نکات در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، موضوع ایجاد امنیت غذایی در داخل کشور است که بخش کشاورزی باید به آن بپردازد، بنابراین باید توجه بیشتری به آن شود
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید