مشاهده پدیده کشند قرمز در آب‌های ساحلی خوزستان

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

مشاهده پدیده کشند قرمز در آب‌های ساحلی خوزستان
رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از مشاهده پدیده کشند قرمز در محدوده آب‌های ساحلی خوزستان خبر داد.
محمد صادق‌صبا اظهار کرد:‌ کشند یکی از معضلات پهنه‌های آبی است که بر اثر افزایش آلاینده‌ها به ویژه آلودگی‌های ناشی از پساب‌های شهری و صنعتی ایجاد می‌شود.
وی با بیان این که افزایش آلاینده‌ها موجب رشد بیش از حد پلانکتون‌های گیاهی و کاهش میزان اکسیژن محلول در آب و مرگ‌ومیر ماهیان و آبزیان آب‌ها می‌شود، ادامه داد: کشند قرمز بیشتر در آب‌های شفاف پدید می‌آید
صادق‌صبا با توضیح این که یکی از راه‌های جلوگیری و مقابله با این پدیده، گل‌آلود بودن آب سواحل است، افزود: سواحل خوزستان در منطقه خورموسی گلی است و گل موجب می‌شود شرایط لازم برای رشد کشند قرمز در این منطقه فراهم نشود، ولی از سوی دیگر، بیشتر صنایع خوزستان در مجاورت منطقه خورموسی قرار دارند و چاه‌های نفت فلات قاره نیز در این منطقه واقع شده‌اند.

رییس اداره محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آلودگی‌های ناشی از ورود پساب‌های شهری و صنعتی به دریا موجب می‌شود فرصت برای رشد پلانکتون‌های گیاهی در آب‌های ساحلی استان ایجاد شود.

وی با بیان این که متاسفانه تنها چاره دفع فاضلاب شهری هندیجان، ریختن به دریا است، عنوان کرد: راه عملیاتی جلوگیری از پدیدار شدن کشند قرمز در آب‌های ساحلی خوزستان، کاهش ورود آلاینده‌ها به خصوص منابع آلوده پساب‌های شهری و صنعتی به دریا است.

صادق‌صبا گفت: به منظور پایش سواحل خوزستان، سالانه دو بار در مرداد ماه و بهمن ماه از اب‌های ساحلی نمونه‌برداری می‌شود که در نمونه‌برداری مردادماه امسال، پدیده کشنده قرمز در منطقه امام‌زاده عبدالله شهرستان هندیجان، در مرز بین استان‌های خوزستان و بوشهر مشاهده شد.

وی اضافه کرد: میزان کشند قرمز مشاهده شده در آب‌های ساحلی خوزستان،‌ محدود بوده و قابلیت کنترل طبیعی و مهار شدن را دارد
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید