کدام ارگان وظیفه نرخ گذاری قیمت آبزیان را دارد /گ

چهار‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

کدام ارگان وظیفه نرخ گذاری قیمت آبزیان را دارد
هر ساله در فصل میگو شهروندان بوشهری شاهد افسار گسیختگی قیمت میگو در بازار و اسکله های شهر هستند و هر سال نیز از خریداران بوشهری این محصول کاسته، بر درد دل آنها افزوده و به عینه شاهد خداحافظی تلخ این غذای دریایی از سفره های مردم بوشهر هستیم.
هر ساله در نیمه های مرداد، در شهر بوشهر هیاهوی آزاد شدن صید میگو و فروش آن و نیز بالا بودن قیمت آن تقریبا نقل تمام محافل شهر می شود و در نقاط مختلف شهر، بساط فروش میگو با بوی آزار دهنده ضایعات آن پهن است.
سبدهای خانواده های مشتاق تغییر می کند و بسیاری از مردم برای فریزر کردن و یا شاید هدیه دادن این طلای ناب روانه بازار یا اسکه می شوند
این فرآورده دریایی خاص استان بوشهر است و بهترین نوع آن در منطقه مطاف شهرستان دیر وجود دارد، این در حالی است که شاید کمترین مقدار آن به دست مردم سواحل شرجی خلیج فارس می رسد، زیرا همه شهروندان توان خرید آن را ندارند و در نهایت برای اینکه آرزو به دل نمانند دل به میگوی درجه دو و درجه سه خوش می کنند.
کناره گیری مسئولین از هیاهوی قیمت میگو/ گرمایش بر جبین ما، میگویش در شکم آنها

بوی بد ضایعات میگو از یک طرف و بالا بودن قیمت گونه های متفاوت آن از طرف دیگر، سر و صدایی در شهر بوشهر بلند کرده است که مسئولین بیشتر سعی می کنند خود را از این هیاهو دور نگه دارند که موج آن دامن مدیریت آنها را نگیرد.

کسانی که دستشان به دهانشان می رسد میلیون ها برای خرید این کالا خرج می کنند و ترسی از خالی شدن جیبشان ندارند و این تحفه گرانبها را برای امثال خود می فرستند و شاید حلّال برخی از گره های کور آنها نیز باشد و در این رهگذر مردم فقیر ساحل فقط نظاره گر هستند و با خود این زمزمه را دارند که شرجی و گرمایش بر جبین ما و میگویش در شکم بالا شهری ها و کسی نمی خواهد که این جمله در طول زمان از زبان بیفتد.

افسار گسیختگی قیمت میگو / خداحافظی میگو از سفره های مردم بوشهر

هر ساله در فصل میگو شهروندان بوشهری شاهد افسار گسیختگی قیمت میگو در بازار و اسکله های شهر هستند و هر سال نیز از خریداران بوشهری این محصول کاسته، بر درد دل آنها افزوده و به عینه شاهد خداحافظی تلخ این غذای دریایی از سفره های مردم بوشهر هستیم.

صید غیر قانونی در خارج از فصل، دلیل کاهش میگو/تورهایی که خالی برمیگردند

یکی از صیادان بوشهری از کاهش بسیار شدید ذخایر میگو گفت و ابراز داشت امسال صید ما کمتر از نصف شده است و صید بی رویه و غیر قانونی میگو در خارج از فصل صید باعث شده است که تورهای ما خالی به قایقمان برگردد.

چند روز پیش عبدالحسن تنگستانی معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی مشکلات کاهش ذخایر دریایی ابراز داشته بود: صید غیرمجاز به ویژه در خارج از فصل صید باعث شده که شاهد کاهش ذخایر دریایی باشیم.

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز بیان کرده بود که از مهم ترین عواملی که در کاهش میزان ذخایر میگو در دریا تاثیرگذار بوده است می توانیم به صید غیرمجاز، تغییرات محیط زیست و آلودگی ناشی از اکتشافات نفتی اشاره کنیم.

حال جای سوال وجود دارد که چرا با اذعان همه مسئولین به صید غیر قانونی میگو باز شاهد این مساله و نگرانی صیادان هستیم و چه کسانی از این صید غیر قانونی نفع می برند و چرا دستگاه های نظارتی به وظیفه نظارتی خود عمل نمی کنند
مدیر کل شیلات استان: ارسال میگوی دریایی به دیگر استان ها یا صادرات آن ممنوع

برخی از سخنان مدیر کل شیلات استان واقعا جای تعجب و اما و اگر دارد؛ وی بیان داشته بود که تلاش ما این است که با توجه به کاهش میزان صید، این میگو برای مردم استان بوشهر عرضه و به فروش برسد و ارسال میگوی دریایی به دیگر استان ها یا صادرات آن ممنوع است.

و مثل اینکه بهمنیاری حتی از قیمت میگو در بازار بوشهر نیز باخبر نبود؛ زیرا قیمت میگوی درجه یک را 18 تا 20 هزار تومان اعلام نموده است و وعده کاهش قیمت در روزهای آینده را نیز داده است.

همه این ها در حالی است که کمترین مقدار میگو به طبقه پایین مردم این شهر می رسد و عمده این محصول را در بازار های شهرهای بزرگ می توان یافت و قیمت 25 هزار تومان برای میگوی درجه یک در بازار و اسکله امری بسیار عادی است و هیچ پیگردی نیز در پی ندارد.

افزایش 100 در صدی قیمت میگو/دامنه اعتراضات به نماز جمعه کشیده شد

عبدالله قاسمی از شهروندان بوشهری که برای خرید میگو به اسکله مراجعه کرده بود به خبرنگار سپاس گفت: پارسال در این فصل میگو را با قیمت 12 هزار تومان خریداری کرده ام ولی امسال قیمت میگو به بالای 25 هزار تومان رسیده است و معلوم نیست که صدایی بلند شود مسئولین خفته را بیدار نماید.

وی ادامه داد: پارسال 20 کیلو میگوی درشت و حدود 30 کیلو میگوی متوسط خریداری کردم ولی متاسفانه امسال قدرت خرید میگوی درشت را ندارم و باید مقدار کمی از میگوی درجه 2 و درجه 3 را بخرم.

دامنه اعتراضات مردم بوشهر حتی به نماز جمعه نیز کشیده شد تا جایی که آیت الله صفایی بوشهری نیز به این رویه اعتراض نمود و بیان داشت: مردم این استان از قیمتهای نامناسب و بالای آبزیان گله‌مند هستند و با مراجعه‌ های فراوان، نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند که لازم است مسئولان امر در قیمت‌ گذاری تدبیر کنند.

وی افزود: مردم استان بوشهر که متحمل گرمای شدید و شرجی می‌شوند توقع تأمین مواد غذایی آبزیان با قیمت مناسب هستند که لازم است مسئولان برای حل این مشکل چاره‌ اندیشی کنند
لزوم چاره اندیشی مسئولین / کدام ارگان وظیفه نرخ گذاری قیمت آبزیان را دارد

حال شایسته است که مسئولین بلند پایه استان با هشدار به دستگاه های نظارتی مانع از گران فروشی های بی اساس در بازار شوند، دستگاه های نظارت بر بازار ماهی و میگو مانند شیلات، صنعت، معدن و تجارت و حتی تعزیرات برای رفع این مشکل اساسی چاره اندیشی کنند، زیرا شایسته نیست مردمی که در گرما و شرجی زندگی می کنند و رنج بوهای بد ضایعات میگو را به جان می خرند نتوانند اندکی از این محصول را برای خانواده خود بخرند و گرانی آن مانع از مصرف این محصول در سفره های آنان شود.

زمان آن رسیده است که یک فکر اساسی برای قیمت میگو در سواحل خلیج فارس بشود و با اعداد و ارقام با اذهان عمومی بازی نشود و نیز نرخ گذاری ها مبنا و اساسی پیدا کنند و مشخص شود که کدام ارگان وظیفه نرخ گذاری قیمت آبزیان را در بوشهر بر عهده دارد تا ما شاهد قیمت های سرسام آور و بی اساس ماهی و میگو در این شهر نباشیم.
منبع : شبکه اطلاع رسانی دانا

دیدگاه خود را بیان کنید