تجاري سازي ميني توربين آبي در چهار محال و بختياري

یک‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


واحد مرکزی خبر :تجاری سازی مینی توربین آبی در چهار محال و بختیاری آغاز شد.
مبتکر جوان چهار محال و بختیاری مینی توربین آبی را بومی سازی کرده است و با بومی سازی این دستگاه مزارع پرورش ماهی کشور به نیرو گاه های کوچک تولید برق تبدیل می شوند.
مصطفی کاوه کارشناس ارشد مکاترونیک ، مبتکر این طرح ،تجاری سازی این دستگاه را با حمایت بنیاد ملی نخبگان استان چهار محال و بختیاری و مرکز رشد و فناوری دانشگاه شهرکرد و سه میلیارد ریال سرمایه گذاری در کارگاه خود آغاز کرده است.
در این کارگاه همه مراحل قطعه ریزی و ساخت قطعات انجام می شود و سالانه 12 عدد مینی توربین آبی تولید می شود.
وی گفت : ساخت هر دستگاه مینی توربین آبی از خروج 5 میلیارد ریال ارز از کشور جلوگیری می کند.
کاوه افزود: می توان برای رو ستاها یا مناطقی که دارای چشمه های پر آب هستند توربین هایی با توان 400 کیلو وات طراحی و اجرا کرد.
مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری نیز با بیان اینکه پیش از این، مینی توربینهای مورد نیاز به صورت محدود از کشور المان با قیمت بالا خریداری می شد، افزود: هزینه تمام شده تولید این دستگاه در کشور یک پنجم نمونه خارجی آن است.
آقای پیرعلی گفت: این دستگاه قابلیت نصب در مزارع پرورش ماهی با اختلاف ارتفاع پساب خروجی بیش از یک ونیم متر و دبی آب بیشتر از 50 لیتر در ثانیه را دارد.
وی افزود : پرورش دهندگان ماهی می توانند با استفاده از تسهیلات ترویجی جهاد کشاورزی از این توربین بهره مند شوند.
طراح و سازنده مینی توربین آبی با بیان اینکه چنین توربین هایی توان تولید 6 تا 50 کیلو وات ساعت انرژی برق در مزارع را دارند، گفت: افزایش راندمان تولید، قابلیت نصب در مزارع سخت گذر،خدمات پس از فروش، تولید سوخت پاک و کمک به مکانیزه کر دن مزارع، کنترل الکتریکی دمای آب و امکان استفاده از وسایل سرمایشی گرمایشی صوتی و تصویری ازمزایای استفاده از این توربین است.
مصطفی کاوه این دستگاه را با 500 میلیون ریال هزینه در مدت پنج سال ساخته است.
این مینی توربین آبی آبان پارسال با شماره 74793 در سازمان مالکیت های صنعتی کشور به ثبت رسید

دیدگاه خود را بیان کنید