سالانه 5/4 ميليون قطعه ماهيان زينتي در آذربايجان شرقي پرورش می یابد

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

سالانه 5/4 ميليون قطعه ماهيان زينتي در آذربايجان شرقي پرورش می یابد
محمديان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های محوری برای موفقيت در توسعه بخش کشاورزي استان گفت: يکي از محورهاي موفقيت در توسعه بخش کشاورزي موضوع شيلات و آبزي‌پروري است که چند دهه اخير در بسياري از کشورها توسعه چشمگيري يافته است.
وی با بيان اينکه ازسه سال گذشته در آذربايجان شرقي توجه واهميت به بحث پرورش ماهيان زينتي از سوي اين سازمان جدي تلقي شده است افزود: براساس آمارهاي موجود تقريباً 6 هزار گونه ماهي زينتي در دنيا شناخته شده است که در ايران80 گونه داخلي و200 گونه غيربومي درحوزه آبزي‌پوري زينتي وجود دارد که باتوجه به تنوع گونه‌ها در کشورهاي ديگر، ايران از توان پتانسيل بالايي در اين زمينه برخوردار و نيازمند توجه بيشتر و برنامه‌ريزي مدون براي توسعه است.
رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه هر چند بحث شيلات و آبزي‌پروري جهت مصارف غذايي رايادآور مي‌شود افزود: در کنار آن ها پرورش ماهيان زينتي، موضوع ارزشمندي در کارآفريني و درآمدزايي محسوب مي‌شود.
محمديان شهرستان هاي تبريز و آذرشهر را دو قطب تكثير و پرورش ماهيان زينتي در استان و شمالغرب كشور دانست و افزود: پتانسيل هاي آذربايجان شرقي در زمينه تكثير و پرورش ماهيان زينتي بر کسي پوشيده نبوده و هم اکنون بيش از 30 گونه از ماهيان زينتي و اكواريومي شناخته شده در استان توليد و پرورش مي يابد.
وی ادامه داد: پرورش و تكثير ماهي‌هاي آكواريومي توسط بخش خصوصي در استخرهاي خاكي و بتوني انجام و شامل گونه هاي تخمگذار و زنده زاست که از جمله ماهيان زينتي توليدي در استان مي توان به خانواده ماهيان مولي ، شامل سفيد، مشكي، سياه ، قرمز، دم شمشيري ، پلاتي، رزي بارب، بارب، حلب، سيچلار گورخري، دم شمشيري، كف خوار و آنجل اشاره نمود.
دکترمحمدیان با بيان اينکه شوري کم آب محل هاي تكثير و پرورس ماهيان زينتي براي آنها مناسب و مساعد است ادامه داد: شوري آب باعث مي شود ماهيان زينتي از بيماري هاي واگير مصون بمانند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بيان اينکه امکان توسعه اين حوزه با توجه‌ به سرمايه‌گذاري قابل انعطاف ماهيان زينتي، درآمد بالا و ايجاد هزاران واحد مشاغل خانگي وجود دارد و مي تواند زمينه‌ساز طرح‌هاي خوداشتغالي در محيط خانه و کارگاه‌هاي کوچک باشد ادامه داد: با صرف هزينه کم و امکانات اندک، مي‌توان در منازل امکان پرورش اين ماهيان را هر چند در حجم پايين ايجاد کرد که منبع درآمدزايي خوبي به عنوان مشاغل خانگي محسوب مي‌شود.
مسعود محمدیان در پایان گفت: اين سازمان تسهيلات ويژه‌اي را براي پرورش ماهيان زينتي در نظر گرفته و دانش‌آموختگان شيلات و علاقمندان به اينکار مي‌توانند با استفاده از اين تسهيلات راه توسعه و پيشرفت را با طي مسيري کوتاه آغاز کنند

دیدگاه خود را بیان کنید