زیست گونه نادر حواصیل شب در میاندوآب

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۱ بازدید


محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در میاندوآب در خصوص مناطق تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب، اظهار داشت: با توجه به مساحت 2 هزار و 342 کیلومتری شهرستان و موقعیت جغرافیایی آن که در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد یک مسیر 30 کیلومتری به صورت تالابی، از سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه متعلق به این شهرستان بوده و تحت حفاظت اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب است.
محمدیان افزود: این مسیر از روستای بفروان شهرستان مهاباد شروع و تا روستای قره قشلاق بناب ادامه می‌یابد که این مسیر مسب دو رودخانه زرینه و سیمینه است.
وی در خصوص پرندگان موجود در این منطقه به پرندگانی همچون اردک ـ کاکایی ـ چنگر و پرندگان بومی این منطقه مانند تنجه و آنگوت اشاره کرد و افزود: انواع پرندگان شکاری از قبیل انواع عقابها مانند سنقر تالابی، شاهین، بهری و بالابان در این منطقه زیست می‌کنند.
محمدیان افزود: در این منطقه انواع پرندگان مهاجر مانند غاز خاکستری و درنای خاکستری و انواع پرندگان آبزی وجود دارند که غاز خاکستری از اوایل مهر ماه و درنای خاکستری از اوایل فروردین و اردیبهشت ماه از منطقه سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
وی در رابطه با منطقه حفاظت شده سد نوروزلو، گفت: این منطقه در سال 89 به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب و از سال 91 به صورت رسمی تحت حفاظت اداره محیط زیست میاندوآب قرار گرفت.
وی تصریح کرد: این منطقه حدود یک هزار و 200 هکتار مساحت دارد که انواع درختان گز ، نیزار و گجن‌زار در این منطقه وجود دارند.
محمدیان به وجود انواع تالاب‌های کوچک در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان مانند: اردک، چنگر، کاکایی و پرندگان شکاری و ... است.
وی ادامه داد: یکی از امتیازات مناسب این منطقه عبور رودخانه زرینه رود از وسط این منطقه است که به زیستگاه مناسبی برای انواع گونه‌های جانوری تبدیل شده است.
وی افزود: در این منطقه انواع وحوش مانند گراز وحشی، گرگ و روباه نیز وجود دارند.
محمدیان همچنین در مورد پرنده خاص این منطقه، اظهار داشت : حواصیل شب پرنده بومی منطقه است که در محدوده‌ای از منطقه اقدام به لانه‌سازی کرده و جوجه‌آوری می‌‌کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب در رابطه با رودخانه‌های زرینه و سیمینه، گفت: این دو رودخانه تحت حفاظت این اداره هستند و انواع آبزیان مانند ماهی زرد پر معمولی، ماهی کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ... در آنها زیست می‌کنند

دیدگاه خود را بیان کنید