آبزی‌پروری پرمزیت‌ترین بخش کشاورزی

چهار‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


(ایسنا) : به دلیل منابع‌آبی غنی در شمال و جنوب ایران، آبزی‌پروری هموراه یکی از صنایع با مزیت و اقتصادی به شمار می‌رود که البته تولیدکنندگان و در واقع صاحبان این صنعت این روزها دغدغه‌های جدی برای تامین نقدینگی دارند
با وجود اینکه آبزی‌پروری پرمزیت‌ترین بخش کشاورزی است تاکنون از این مزیت باقوه بالفعل نشده است اما با این وجود سالانه بیش از 800 هزار تن محصولات شیلاتی تولید می‌شود که با صادرات بخش کوچکی از این تولید 300 میلیون دلار ارزآوری عاید کشور می‌شود
محمد معلم - رییس اتحادیه آبزیان استان خوزستان - در این باره به ایسنا گفت: در سال‌های گذشته اقتصاد دریا برای پرورش‌دهندگان مناسب بود اما امسال با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید از جمله قیمت خوراک آبزیان، نهاده‌های مورد نیاز و ... بسیاری از پرورش دهندگان به ویژه پرورش‌دهندگان میگو بلاتکلیف هستند و منتظرند ببینند شرایط برای ادامه تولید آ‌ن‌ها در فصل جاری چگونه می‌شود.
وی افزود: چند عامل باعث شده تا حدود 80 درصد مزارع میگو خوزستان غیر فعال شوند که تامین نقدینگی، بدهی‌های سنگین به بانک‌ها و بی‌انگیزگی آن‌ها برای ادامه تولید مهمترین مشکل است.
رییس اتحادیه آبزیان استان خوزستان اظهارکرد: در آذر ماه سال 90 دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا اعتبارات مورد نیاز برای توسعه صنعت آبزی‌پروری به تولیدکنندگان اختصاص یابد که براین اساس ستاد اجرایی توسعه حمایت از بخش کشاورزی مصوب کردند تا 250 میلیون تومان برای مکانیزاسیون مزارع و 200 میلیون تومان برای تامین هزینه‌های جاری مزارع به هر یک ازپرورش دهندگان اختصاص پیدا کند.
به گفته معلم علیرغم اینکه این مصوبه بیش از دو ماه در ستاد اجرایی حمایت از بخش کشاورزی استان در حال بررسی است، تاکنون تایید و ابلاغ نشده است.
وی ادامه داد: این بلاتکلیفی سبب شده پرورش‌دهندگان که با وجود ریسک‌ و بدهی‌ به این صنعت امیدوار شده‌اند، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه تولید نداشته باشند.
رییس اتحادیه آبزیان استان خوزستان خاطرنشان کرد: بیماری لکه سفید میگو که طی دهه مزارع پرورش میگو را با تهدیدات جدی مواجه کرده و محصولات تولیدکنندگان را از بین برده باعث شده نگرانی برای بروز مجدد این بیماری در مزارع پرورش میگو قوت گیرد.
به گفته معلم براساس مصوبه دولت مقرر شد جرائم سودهای بانکی پرورش‌دهندگان مورد بخشودگی قرار گیرد و سود آن‌ها از سوی دولت پرداخت شود که تاکنون تنها 70 درصد این سود انباشته شده تسهیلات اعطایی به آبزی‌پروران پرداخت شده ومابقی آن باقی مانده است.
وی گفت: از سوی دیگر برخی بانک‌های عامل با وجود گذشت 9 ماه از ابلاغ بانک مرکزی هنوز نسبت به بخشودگی جرائم و اعلام سررسید مجدد برای پرداخت اقساط تسهیلات پرورش دهندگان میگو اقدام نکرده‌اند.
رییس اتحادیه آبزیان استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر پتانسیل تولید 5000 تن میگو در خوزستان وجود دارد در حالی که با توجه به مشکلات و چالش‌های پیش‌ رو پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 800 تا هزار تن میگو تولید شود.
در این میان پرورش ماهی هم از مشکلات اقلیمی و مدیریتی بی‌نصیب نمانده و پرورش‌دهندگان آن با مسائلی از جمله تامین نهاده‌ها، کمبود آب، بالا بودن هزینه‌های تولید و ... مواجه است. در این باره زاهدی - یکی از پرورش‌دهندگان ماهی در استان خوزستان - به ایسنا گفت: شرایطی که چند سال گذشته بر صنعت آبزی‌پروری کشور سایه انداخته این صنعت را با مشکل مواجه کرده است؛ به گونه‌ای که در چنین شرایطی هزینه‌های تولید افزایش یافته و از سوی دیگر خشکسالی و انتقال آب باعث شده تا سطح کمی و کیفی آب رودخانه کارون کاهش یابد.
وی افزود: علیرغم افزایش قیمت فرآورده‌های آبزی، تورم به گونه‌ای است که این افزایش قیمت تاثیری در بهبود زندگی آبزی‌پروران ندارد.
این پرورش‌دهنده ماهی تاکید کرد: باید به عمل‌آوری و فرآوری آبزیان، توسعه بازار صادراتی این محصولات و افزایش سرانه مصرف بیش از پیش توجه شود.
همچنین یعقوب دوجی - رییس اتحادیه صیادان کشور - با بیان اینکه صیادی در آب‌های جنوبی صرفه اقتصادی بیشتری دارد، گفت: سوخت مورد نیاز صنعت آبزی‌پروری با افزایش قیمت مواجه شده و علیرغم این که سهمیه سوخت برای صیادان در نظر گرفته شده انتظار می رود برای افزایش سفرهای صیادی و میزان صید کشور این سهمیه نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات صیادان بیمه صیادی است که امید است مشکلات آن‌ها درسال جاری با روی کار آمدن دولت جدید نسبت به گذشته بهبود پیدا کند

دیدگاه خود را بیان کنید