وسیع‌ترین «منطقه مرده» جهان در خلیج مکزیک

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

وسیع‌ترین «منطقه مرده» جهان در خلیج مکزیک
(ایسنا)، دانشمندان با کنار هم گذاشتن نقشه‌های کامپیوتری پیش‌بینی کردند که این ناحیه تا تابستان سال جاری میلادی فضایی به وسعت 18 هزار و 871 تا 22 هزار و 173 کیلومترمربع را شامل خواهد شد
بنابراعلام سازمان ملی امور اقیانوسی و اتمسفری آمریکا (NOAA)، در سال جاری میلادی (2013) احتمال می‌رود که یک «منطقه مرده» خالی از اکسیژن یا با حداقل ذخیره اکسیژن در خلیج‌ مکزیک شکل بگیرد
وسعت این ناحیه مرده برابر با وسعت ایالت «نیوجرسی» در ایالات متحده برآورده شده که می‌توان از این ناحیه به عنوان وسیع‌ترین ناحیه مرده به ثبت رسیده در جهان یاد کرد.
وسیع‌ترین ناحیه مرده‌ای که تا پیش از این در سال 2002 میلادی به ثبت رسیده است، 21 هزار و 966 وسعت داشت.


به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، مناطق مرده به دنبال آلودگی مواد غذایی به ویژه کودهای شیمیایی و پساب‌های کشاورزی شکل می‌گیرند.
به محض ورود حجم زیادی از کودها به داخل اقیانوس‌ها، تکثیر و رشد جلبک‌ها شدت می‌یابد و پس از آن جبلک‌های مرده طی فرآیندی که اکسیژن زیادی را به مصرف می‌رساند، تجزبه شده و نواحی عاری از آبزیان و ماهیان زنده ایجاد می‌کنند. این نواحی پیامدهای جدی برای ماهیگیری تجاری و تفریحی در سواحل خلیج مکزیک در پی خواهد داشت.
سازمان ملی امور اقیانوس و اتمسفری (NOAA) اعلام کرد: به دنبال بارش‌های سنگین در فصل بهار در ناحیه باختر میانه، که سبب جاری شدن پساب‌های حاوی کودهای شیمیایی گردید، شرایط شکل‌گیری یک ناحیه وسیع مرده در تابستان سال جاری مساعد شده است.
همچنین سال گذشته این منطقه مرده با توجه به میزان اندک بارش در کشورهای منطقه، حجم بسیار کمتری یعنی در حدود هفت هزار و 483 کیلومتر مربع را دربرمی‌گرفت که وسعت آن اندکی بزرگتر از ایالت دلاور آمریکا بود.
از سال1996 میلادی، میانگین وسعت منطقه مرده در خلیج مکزیک حدود 15 هزار و 436 کیلومتر مربع اعلام شده که وسعت آن تقریبا با ایالت کنکتیکت در آمریکا برابری می‌کند.
سازمان ملی امور اقیانوس واتمسفری در پایان اعلام کرد: وسعت منطقه مرده یا Gulf hypoxic در ماه اوت دقیقا اعلام خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید