تکثیر انبوه بچه ماهیان خاویاری

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

تکثیر انبوه بچه ماهیان خاویاری

خبرنگار مهر، بر اساس برنامه، گلستان در سال 94 برای اولین بار اقدام به تولید گوشت خاویار پرورشی و سال 97 نیز اقدام به استحصال ماهی خاویار پرورشی خواهد کرد.
اجرای این دو طرح مهم، گامی اساسی برای تحقق حماسه اقتصادی است که در رشد و ارتقای درآمد خانوارهای صیادی و تولیدکنندگان نقش بسزایی دارد. درحال حاضر گلستان نیمی خاویار استانهای کرانه شمالی خزر را بخود اختصاص داده است و خاویار با برند استان در سطح جهان شهر ه و شناخته شده است.

مدیرکل شیلات گلستان در زمینه طرحهای پرورش ماهیان خاویاری می گوید: مجوز پرورش ماهیان خاویاری در استان گرفته شد و در سال 94 گوشت ماهی خاویاری پرورشی خواهیم داشت، همچنین در سال 97 استحصال ماهیان خاویاری پرورشی را برای اولین بار در گلستان خواهیم داشت.

تکثیر انبوه بچه ماهیان خاویاری

علی اکبر پاسندی افزود: برای اولین بار در کشور، تکثیر انبوه پائیزه بچه ماهیان خاویاری به تعداد 100هزار قطعه و رهاسازی بیش از 10هزار قطعه در اوزان 10گرم در رودخانه منتهی به دریا خزر انجام شد.

مدیر کل شیلات گلستان با بیان اینکه، بیش از 50 درصد خاویار استان های شمالی کشور در گلستان تولید می شود گفت:برای اولین بار در سال قبل تکثیر پاییزه گونه های ماهیان خاویاری فیل ماهی، قره برون و چالباش در مرکز شهید مرجانی انجام گرفت که از نتایج مطلوبی برخوردار بوده است.

وی میزان تولید و رهاسازی انواع بچه ماهیان خاویاری در دریای خزر و تثبیت اشتغال صیادان را موثر دانست و گفت: با توجه به تلاش کارشناسان و توانایی بالای آنان تحولات جدی را در بخش بازسازی ذخائر شاهد خواهیم بود.

وی گفت: تکثیر ماهیان خاویاری معمولا اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه آغاز و پس از دوماه پرورش، خرداد ماه در اوزان سه گرم رهاسازی می شود اما به لطف خداوند متعال و تلاش شبانه روزی کارشناسان مجرب و آماده سازی زیر ساخت ها پس از دوسال تکثیر انبوه فیل ماهی در پائیز سال 1390 آغاز شد.

پاسندی عنوان کرد: سال گذشته نیز 75هزار قطعه بچه ماهی در اوزان 10 گرم و تائید شیلات ایران به تمام پرورش دهندگان ماهیان خاویاری سراسر کشور تحویل شد.

پاسندی گفت: همچنین با هماهنگی و موافقت از سازمان شیلات ایران بیش از 10 هزار قطعه بچه فیل ماهی خاویاری در اوزان 10 گرم برای اولین بار در فروردین ماه در رودخانه منتهی به دریا در استان گلستان رها سازی و 400 هزار لارو ماهیان خاویاری جهت پرورش به مرکز پرورش ماهیان خاویاری استان مازندران تحویل داده شد.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: با توجه به کاهش صید ماهیان خاویاری در دریای خزر وهمچنین کاهش مولدین ماهیان خاویاری و رفع مشکل کمبود مولدین با موافقت طرح پیشنهادی مولد سازی بعد از 8 سال تلاش کارشناسان با موفقیت در مرکز شهید مرجانی انجام شد که امسال برای اولین بار توانستیم بصورت انبوه بیش از 50 هزار لارو از مولدین پرورشی استحصال نماییم.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه شیلات ایران در رابطه با میزان رها سازی بچه ماهیان خاویاری در سال 1391 سهم استان گلستان 4.5 میلیون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری است که درصورت تأمین مولد مورد نیاز این تعداد در خرداد ماه سال جاری در اوزان سه گرم تولید ودر رودخانه های استان رها سازی می شود.

پاسندی به احداث آب بندان درکنار رودخانه گرگان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ساخت این آبندان شده تا ذخیره سازی آب صورت گیرد که این طرح در شیلات ایران مصوب شد.

به گزارش مهر، اجرای طرحهایی نظیر تکثیر پاییزه ماهیان خاویاری، رهاسازی بهاره آن، ممنوعیت صید خاویار، ساخت مرکز ماهیان خاویاری استان گلستان را در زمینه تولید این گونه ارزشمند در کشور پیشرو کرده است.

طرح پرورشی ماهیان خاویاری در گلستان در حالیست که میزان استحصال آن در سالهای گذشته در دریای خزر کاهش چشمگیری یافته و میزان تولید سیر نزولی داشته است

دیدگاه خود را بیان کنید