استراليا با طرح ژاپن براي صيد نهنگ در اقيانوس جنوب مقابله کرد

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۴ بازدید


واحد مرکزی خبر :رسیدگی به شکایت استرالیا از ژاپن در دیوان بین المللی دادگستری آغاز می شود.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، رسیدگی به پرونده اختلاف استرالیا و ژاپن در خصوص صید نهنگ از امروز در دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند آغاز می شود. استرالیا می کوشد قضات دادگاه لاهه را مجاب کند که ژاپن در قالب برنامه های علمی به صید نهنگ برای مقاصد تجاری روی آورده است. ژاپن برای دور زدن ممنوعیت صید نهنگ با اهداف تجاری که از سال 1986 وضع شده است، به صید این جانور با اهداف علمی روی آورده است. ژاپن ادعا می کند حق دارد آثار نهنگ ها را بر روی صنعت شیلات این کشور زیر نظر داشته باشد. با وجود این، استرالیا که در سال 2010 از ژاپن به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است، اعلام کرد طرح علمی ژاپن در اقیانوس منجمد جنوبی تنها پوششی برای صیدِ نهنگ با اهداف تجاری است. دادگاه ممکن است بعد از جلسات دادرسی سه هفته ای از ژاپن بخواهد طرح سالانه خود را برای مهار جمعیت نهنگ ها در اقیانوس جنوب متوقف کند.
مارک دریفوس، دادستان کل استرالیا گفت: «این باصطلاح صید نهنگ با اهداف علمی باید متوقف شود و این کار، تعهدات ژاپن را در چارچوب قوانین بین المللی نقض می کند.»
استدلال استرالیا در دادگاه لاهه این خواهد بود که کشتار نهنگ ها برای مهار جمعیت آنها با هدف تحقیقات علمی و قانونی صورت نمی گیرد، بلکه این اقدام قانون منع صید نهنگ با اهداف تجاری در سال 1986 را نادیده گرفته و دو کنوانسیون بین المللی را نقض می کند.
دان راتوِل، استاد حقوق در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا گفت: این پرونده به لحاظ حقوقی در دادگاه بین المللی تازگی دارد و وکلای سراسر دنیا مشتاقانه نحوه صدور حکم را دنبال می کنند.
بنا به گزارش رسانه های داخلی استرالیا، ژاپن از زمان آغاز طرح علمی برای صید نهنگ، ده هزار نهنگ را شکار کرده است. هواداران محیط زیست می گویند این طرح باصطلاح علمی تنها پوششی برای صیدِ تجاری نهنگ است. یکی از این فعالان به نام میک مک اینتایر 00:00:32.16 گفت: ما قطعاً از قضات دادگاه بین المللی دادگستری می خواهیم تا علیه ژاپن حکم صادر و اعلام کنند که این کار مغایر با قوانین بین المللی است.
ژاپن و استرالیا هر دو توافق کرده اند که به حکم دادگاه در این باره پایبند باشند

دیدگاه خود را بیان کنید