ایجاد بازارچه آبزیان، راهی برای گسترش سلامت کرمانشاهیان

سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
ایجاد بازارچه آبزیان، راهی برای گسترش سلامت کرمانشاهیان

مکان های عرضه کننده آبزیان در برخی نقاط ممکن است به دلیل رعایت نکردن مسایل بهداشتی مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند، از این رو زمزمه ها و رایزنی هایی برای ایجاد بازارچه آبزیان و طبخ آن در کرمانشاه با هدف گسترش سلامت و اشتغالزایی به گوش می رسد.

یکی از فاکتورهای مهم در افزایش مصرف سرانه ماهی در استان، دسترسی آسان به مراکز تهیه و توزیع آن است تا مصرف کنندگان اطمینان لازم برای خرید ماهی با کیفیت و تازه را داشته باشند.
برای شهری همچون کرمانشاه که بیشترین جمعیت استان را در خود جای داده، وجود یک بازارچه کافی نیست اما برای شروع فعالیت و معرفی تولیدات شیلاتی استان، مرکزیت شهر اولویت دارد. وجود رستوران ماهی و آبزیان نقش مهمی در معرفی انواع غذاهای طبخ شده با ماهی داشته و با توجه به خطر مصرف بیش از حد گوشت قرمز، نحوه طبخ ماهی و میگو می تواند موثر واقع شود و روند این فعالیت در سایر شهرستان های استان نیز ترویج شود.

هم اکنون به صورت پراکنده بیش از 52 مکان عرضه ماهی و آبزیان در سطح شهر کرمانشاه وجود دارد که اقدام به فروش ماهیان دریایی، ماهیان گرمابی، ماهی قزل آلا، ماهیان وارداتی و ماهی کیلکا می کنند که بررسی و رایزنی هایی برای ایجاد غرفه های عرضه و طبخ آبزیان در کرمانشاه در دست اقدام است.

** 8 کیلوگرم میانگین مصرف سرانه ماهی در کرمانشاه
در همین راستا رییس اتحادیه آبزیان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: کرمانشاه در بین استان های کشور، پنجمین استان پرمحصول در زمینه تولید و پرورش آبزیان است و شهرستان هایی همچون قصرشیرین، دالاهو و پاوه در زمینه تولید و پرورش آبزیان بیشترین را فعالیت دارند.
مهدی حسینی ادامه داد: میانگین مصرف سرانه ماهی در استان کرمانشاه نزدیک به هشت کیلوگرم، در کشور 10 و نیم تا 11 و در دنیا 20 کیلوگرم است.
وی تصریح کرد: گوشت ماهی به دلیل ویژگی های خاص تغذیه ای، اهمیت به سزایی در تامین امنیت غذایی جامعه دارد و مصرف حداقل 2 بار ماهی در هفته ضامن سلامت انسان است، از سوی دیگر گوشت ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه، جز محصولات سریع الفساد بوده و در صورت عدم دسترسی به موقع، کیفیت و حتی بوی آن تغییر پیدا می کند.
وی یادآور شد، برای کاهش و رفع این مشکل در برخی از استان ها، رستوران های پخت انواع ماهی و میگو وجود دارد که اقدام به طبخ ماهی به اشکال مختلف نموده و این اقدام در افزایش سرانه ماهی نقش بسیار مهمی دارد و از دیگر اقدام های مهم در سایر استان ها، ایجاد مراکز بین راهی طبخ و عرضه ماهی است که می توان به مجموعه قزل پارک اراک اشاره کرد.
حسینی ادامه داد: با توجه به موقعیت مناسب آبزی پروری کرمانشاه در بین استان های غیرساحلی کشور و همچنین جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر کرمانشاه، شایسته است نسبت به مکان یابی و احداث بازارچه ماهی و آبزیان با حداقل 20 غرفه عرضه اقدام شود.

** کرمانشاه فاقد بازار ماهی است
حسینی با تاکید براینکه اتحادیه آبزی پروری استان با همکاری صنف مرغ و ماهی فروشان و نظارت شهرداری موظف است به چیدمان مناسب غرفه ها به منظور عرضه ماهیان بهداشتی و تازه در راستای خدمت به شهروندان اقدام کند، گفت: کرمانشاه فاقد بازار منسجمی برای عرضه ماهی است، هم اکنون نزدیک به 70 عرضه کننده ماهی به صورت مستقیم وجود دارد که حدود 10 درصد این اصناف به عرضه زنده ماهی اشتغال دارند و اصنافی که به عرضه مرغ و ماهی اشتغال دارند نیز به 180 مورد می رسد.

** تولید بیش از 17 هزار تن آبزی در استان
در ادامه مدیرکل شیلات کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: رسالت مهم اداره کل شیلات استان در راستای افزایش سرانه مصرف آبزیان، علاوه بر توسعه صادرات، افزایش تولید، تامین غذای سالم و ایجاد اشتغال است.
فرزاد افضلی، به ظرفیت های مناسب آبزی پروری در استان اشاره کرد و ادامه داد: در سالی که گذشت 17 هزار و 206 تن تولید در بخش آبزیان در گونه های سردابی، گرمابی، خاویار و میگو داشته ایم ولی هراندازه هم که تولید داشته باشیم اگر مردم نتوانند به خوبی این تولیدات را مصرف کنند به این معناست که رسالت خود را به خوبی به سرانجام نرسانده ایم چرا که جامعه سالم می تواند فکر پویا داشته و تصمیمات سالم بگیرد.
افضلی با تاکید براینکه مصرف ماهی به دلیل داشتن امگا 3، امگا 6 و به دلیل مواد مغذی باید جایگزین گوشت قرمز شود، افزود: در همین راستا به دنبال افزایش غرفه های آبزی پروری در سطح شهرستان هستیم که این امر علاوه بر گسترش سلامت عمومی موجب اشتغال زایی برای متقاضیان کرمانشاهی می شود.
وی به قیمت مناسب هرکیلو ماهی به ویژه سردابی با توجه به گوشت قرمز اشاره کرد و ادامه داد: مصرف ماهی، سلامت فرد و جامعه را به دنبال دارد چرا که شاهد افزایش بیماری های قلبی و عروقی در جامعه هستیم که مصرف گوشت سفید یکی از راه های کنترل این بیماری است.

** برپایی غرفه های عرضه ماهی
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه ادامه داد: مکان های مورد نظر برای برپایی غرفه های فروش و طبخ آبزیان به فرماندار، شهردار، جهاد کشاورزی و استانداری درخواست داده شده تا با همکاری ارگان های ذیربط بتوانیم غرفه هایی در سطح شهرستان برپا کنیم و آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی ادامه داد: این مکان ها با توجه به سهولت دسترسی مردم به آن انتخاب شده است که شامل میدان آزادی، آزادگان و بازارهای سرپوشیده شهرداری و تعاون روستایی است تا غرفه های شیلات در آن لحاظ شود.

** برپایی بازارچه های فروش و طبخ آبزیان
در ادامه فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از طرح شیلات و ایجاد بازارچه های فروش و طبخ آبزیان به عنوان اقدامی مهم در راستای ترویج الگوی صحیح تغذیه ای یاد کرد و گفت: قرار براین است با همکاری سازمان میوه و تره بار و مشاغل شهرداری کرمانشاه چندین محل در سطح شهر برای این مهم تعیین شود که در صورت تایید پس از بازدید با همکاری بخش خصوصی این مناطق در کرمانشاه برپا خواهد شد.
فضل اله رنجبر ادامه داد: از همین رو نمایندگان شهرداری، فرمانداری، اتاق اصناف و اتحادیه آبزیان از مناطق تعیین شده بازدید می کنند که در صورت تایید با همکاری بخش خصوصی این بازارچه ها دایر می شود.
سه هزار و 706 تن انواع ماهیان گرمابی و 11 هزار و 400 تن انواع ماهیان سردابی سال گذشته در استان کرمانشاه تولید شد.
استان کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان گرمابی و سردابی به ترتیب رتبه های اول و پنجم تولید را در بین استان‌های غیرساحلی کشور دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید