خطر گرمای هوا برای مزارع پرورش ماهی

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


هرچند مزارع پرورش ماهی منابع غذایی پروتئینی ارزان و زود بازده فراهم می‌کنند اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این مزارع در کشورهای نواحی گرمسیر می‌توانند منبع پرورش ماهی‌های بیمار باشند.
به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آب و هوای استوایی و گرم در کشورهای مناطق حاره، شرایط را برای رشد و تکثیر عوامل بیماری‌زا مستعد می‌کند.
نتایج یک مطالعه که به تازگی در نشریه Applied Ecology منتشر شده نشان می‌دهد عملیات صید در مناطق نزدیک خط استوا، احتمال شیوع سریع بیماری‌های آبزیان را تقویت می‌کند. این بیماری‌ها اغلب منجر به نابودی گونه‌های فعلی ماهیان می‌شوند.
«تامی لونگ»، استاد انگل‌شناسی و زیست‌شناسی تکاملی دانشگاه «نیوانگلند» به همراه همکارش از دانشگاه «تاسمانی»، 114 مقاله پیشین در زمینه شیوع بیماری‌های آبزیان در مزارع پرورش ماهی از نروژ تا آمریکای جنوبی را بازبینی کردند. یافته‌های آنها حاکی از این بود که شیوع بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه نزدیک استوا بسیار مهلک است.
لونگ می‌گوید: بسیاری از این کشورها به عنوان یک غذای سالم به شدت وابسته به پرورش آبزیان هستند. این حرفه علاوه بر تامین نیاز غذایی آنها، اقتصاد آنها را نیز پشتیبانی می‌کند.
لونگ و تیم همکارش در این مطالعه، مزارع پرورش ماهی از نظر چگونگی جداسازی از آب‌های اطراف مورد بررسی قرار گرفتند. ضمنا نوع میکروب‌های بیماری‌زا اعم از ویروس، باکتری یا انگل در این مزارع ارزیابی شدند.
این بیماری‌ها شامل حمله یک زالو به نام Gyrodactylus بود که در این بیماری، پوست ماهی تغییر رنگ یافته و کنده می‌شود. بیماری دیگر کم خونی سالمون بود که یک بیماری مرگبار است و توسط شپشهای دریایی منتقل می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، نتایج این مطالعات نشان داد هرچه مزارع پرورش ماهی به مناطق استوایی نزدیک باشند بیشتر در معرض آلوده شدن به آبزیان بیمار هستند

دیدگاه خود را بیان کنید