تور های صیادی بلای جان لاک پشت ها

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۹ بازدید


خبرگزاری تسنیم، شهرام نوربخش با اشاره به اینکه از 8 گونه لاک پشتان دریایی در آب های کل جهان، 5 گونه در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند، گفت: تمامی گونه های آن ها جزو لیست قرمز و حمایت شده سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت است.
وی با بیان اینکه لاک پشت های دریایی از گونه های حفاظت شده آبزیان در سطح جهان محسوب می شوند ،گفت: با تخریب زیستگاهها، از بین رفتن منابع غذایی، آلودگی سواحل و جمع آوری تخم آن ها و حضور دشمنان طبیعی جمعیت این گونه با ارزش رو به کاهش است.
نوربخش خاطر نشان کرد: در سواحل جنوبی کشور نیز بواسطه وجود عوامل تهدیدکننده چون برخورد با شناورها، تخریب زیستگاه، وجود تورهای صیادی هر ساله تعدادی مرگ و میر یا زنده گیری و رهاسازی لاک پشت های دریایی از جمله منقار عقابی و سبز، از طرف مامورین محیط زیست دریایی گزارش می شود.
وی با اشاره به مرگ و میر گونه های مختلف لاک پشت سبز، عقابی، زیتونی و سرخ در سال های اخیر گفت: شواهد بیانگر اینست که اغلب این مرگ و میر ناشی از بدام افتادن در تور های صیادی است.
معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صیادان باید از تور های مناسب با دریچه مخصوص لاک پشت ها به خصوص در فصل تولید مثل استفاده کنند، گفت: این تورها امکان رها سازی لاک پشت های به دام افتاده را میسر می کند.
نوربخش با اعلام اینکه لاک پشت های دریایی در حوضچه های آبگیری آب شیرین کن ها به خصوص در سواحل چابهار گرفتار می شوند،‌گفت: در ورودی حوضچه آبگیری باید از توری های فلزی استفاده شود تا موجودات دریایی در این حوضچه ها به دام نیفتند.
معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه بیشتر لاک پشت ها در فصل تخم ریزی در حوضچه آب شیرین کن گرفتار می شوند،گفت : جهت پیشگیری از حوادث مشابه ضرورت دارد اداره کل بنادر استان نسبت به نصب توری مناسب در ورودی آب به حوضچه آب شیرین کن اقدام کند تا بدین وسیله با همکاری همه دستگاه های مسئول گامی در حفاظت از این گونه با ارزش در معرض خطر برداشته شود.
نوربخش به اشاره به زنده گیری 5 قطعه لاک پشت سبز دریایی ماده در خرداد ماه سالجاری که حوضچه آبگیری آب شیرین کن اداره کل بنادر و دریانوردی چابهار گرفتار شده بودند، اظهار داشت : این لاک پشت ها پس از بیومتری و تگ گذاری، آنها را در سواحل اطراف پارک بهاران چابهار رها سازی شدند.
وی یادآور شد: از 5 گونه لاک پشت دریایی که در آب های خلیج فارس ودریای عمان زندگی می کنند ، هر ساله دو گونه لاک پشت سبز و منقار عقابی در فصل تولید مثل برای تخمگذاری به سواحل استان سیستان و بلوچستان برمی‌شوند.
نوربخش یکی دیگر از دلایل مرگ و میر لاک پشت ها را برخورد با پره های شناور های صیادی عنوان کرد و گفت: باید با آموزش مناسب به صیادان، تردد شناورهای صیادی در فصل تخم گذاری لاک پشت ها در سواحل (که اغلب از اسفند ماه تا تیرماه می باشد)، مدیریت شود

دیدگاه خود را بیان کنید