بقاي لك لك سياه نيازمند توجه ويژه به مناطق زيستي اين پرنده است

چهار‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۹ بازدید


خسرو افسري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا: گونه لك لك سياه در فهرست قرمز IUCN به عنوان كم اهميت معرفي شده است و تعداد كمي از اين پرنده مهاجر در ايران مشاهد مي شود.
وي اظهار داشت: لك لك سياه متعلق به راسته لك لك سانان و تيره لك لكيان است كه از اين تيره سه گونه در ايران وجود دارد.
وي زيستگاه لك لك سياه در سيستان و بلوچستان را منطقه حفاظت شده گاندو اعلام كرد افزود: به دليل پراكندگي اين پرنده مهاجر آمار دقيقي از تعداد آن در اين منطقه حفاظت شده وجود ندارد اما مناطق زيستگاهي و مسير مهاجرت اين پرنده در منطقه گاندو توسط محيط بانان استان حفاظت مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان افزود: اين پرنده در نواحي آب‌ هاي شور و شيرين، رودخانه ‌هاي كم عمق با ساحل شني، كانال ‌ها، جزاير، زمين هاي سيلابگير و نواحي پر درخت كنار درياچه ‌ها به سر برده و معمولا روي درختان آشيانه مي‌ سازد.
وي گفت: لك لك سياه در ايران به تعداد كم در مناطق جنوبي سيستان و بلوچستان، كرمان و فارس و در شمال غرب كشور به صورت گروه‌ هاي كوچك مهاجر ديده مي‌ شود.
افسري اظهار داشت: اين پرنده حدود يك متر طول دارد و فاصله بين دو سر بال آن به ۱۴۵ تا ۱۵۵ سانتيمتر مي رسد و به واسطه سر، گردن و پشت سياهش كاملا از لك لك سفيد متمايز است.
وي افزود: لك لك سياه بيشتر از ماهي و گاهي حشرات بويژه ملخ، قورباغه، سمندر، جوندگان، پستانداران كوچك، خرچنگ، مار، مارمولك، و جوجه هاي پرندگان تغذيه مي كند.
وي با بيان اينكه صداي اين پرنده در مقايسه با لك لك سفيد با وسعت بيشتري همراه است و شبيه چي اي چي اي يا چي چو هو جي جي شنيده مي شود، ابراز داشت: لك لك سياه بين سه تا پنج تخم به طور متوسط با فاصله دو روز مي گذارد و ۳۶ روز روي آن مي خوابد.
وي گفت: منطقه حفاظت شده گاندو با مساحت ۴۶۵ هزار و ۱۸۱ هكتار در انتهاي گوشه جنوب شرقي كشور در طول مرز ايران و پاكستان قرار دارد و محدوده آن در مسير رودخانه سرباز و باهوكلات تا درياي عمان است.
وي افزود: وجود جنگل هاي حرا و تالاب هاي موجود در خليج گواتر موجب ارزش گذاري بين المللي به منطقه حفاظت شده گاندو شده است.
وي گفت: اين منطقه محل بسيار خوبي براي زيست پستانداراني از قبيل جبير، كفتار، شغال و سنجاب بلوچي، آبزيان و دوزيستاني از جمله تمساح پوزه كوتاه ايراني، لاك پشت سبز دريايي و ماهي گل خورك و پرندگاني مانند لك لك سياه، سليم خرچنگ خوار، عقاب دريايي دم سفيد، چاخ لق، دراج، شبگرد بلوچي، گنجشك بلوچي، شهدخور، عقاب دشتي و بسياري از پرندگان خاص شبه قاره هند است

دیدگاه خود را بیان کنید