برخورد با پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی و نیشکرکاران در خوزستان

پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

برخورد با پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی و نیشکرکاران در خوزستان
باشگاه خبرنگاران خوزستان، علیرضا رضا‌نیا با اشاره به این‌که شیلات موظف شده پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی را شناسایی کند، عنوان‌كرد: حوضچه‌های پرورش ماهی برای دریافت آب و صدور مجوز باید شرایط ویژه داشته باشند اما تعداد پرورش دهندگان ماهی غیرمجاز در منطقه زیاد شده و هشدار می‌دهیم که با پرورش‌دهندگان غیرمجاز قانونی برخورد می‌کنیم و به دادگاه احضار می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که از تاریخ سوم خردادماه سال جاری بحث افزایش ای.سی (شوری آب) کارون مطرح شد و قبل از آن مشکلی نبود و شرایط کنترل شده بود، افزود:‌ پس از اعزام اکیپ‌های مختلف و کارشناسان برای بررسی وضعیت دیده شده که به ویژه در منطقه دارخوین در پایین دست و 80 کیلومتری اهواز میزان ای.سی حدود 1300 واحد افزایش داشته و شوری آب به 5000 واحد رسیده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه‌داد: پس از کارشناسی دلایل دیده شد که شرکت‌های توسعه نیشکر نیز مصرف بالا و بی‌رویه آب دارند و در پایین دست که پنج واحد نیشکر در حدود 50 هزار هکتار اراضی فعال هستند گاهی بیش از صد متر مکعب آب برداشت می‌کنند که برداشت این میزان آب بسیار بالا است.

رضا‌نیا تصریح‌کرد: از کوت امیر تا دارخوین که پنج واحد نیشکر بین این دو منطقه قرار دارد 2000 واحد ایی.سی آب بالا می‌رود و نشان می‌دهد که رودخانه تحت تاثیر فعالیت زمین‌های زیرکشت نیشکر، برداشت زیاد و عدم همکاری فعالان حوزه نیشکر است.

وی همچنین با اشاره به کشت تابستانه زیاد به ویژه شلتوک از اهواز تا خرمشهر گفت: حدودا 10 هزار هکتار زمین زیرکشت برنج درمنطقه است و همچنین برداشت آب توسط مزارع پرورش ماهی نیز که دو پرورش ماهی آزادگان و شهید احمدیان خرمشهر هستند به خاطر افزایش دمای هوا زیاد شده و مقدار بیشتری برداشت آب صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به رشد بی‌سابقه حوضچه‌های پرورش غیرمجاز ماهی که عمدتا در پایین دست هستند، بيان‌كرد: پس‌آب‌های آن‌ها وارد کارون و باعث آلودگی و افزایش ایی.سی رودخانه می‌شود.

رضانیا با تاکید بر این‌که میزان ای.سی آب خروج سد گتوند نیز مقداری افزایش داشت و به 1500 واحد رسیده بود گفت:‌ در حال حاضر میزان ای.سی آبی که از گتوند رها می‌شود به 1200 کاهش پیدا کرده و حتی خواستیم تا هزار واحد نیز پایین بیاید.

وی وقوع مدهای بزرگ که هر چند سال در منطقه رخ می‌دهد را از دیگر دلایل افزایش ای.سی آب کارون دانست و خاطرنشان‌كرد: در این چند روز مدهای بزرگ در اروند و غیره در سمت خلیج فارس رخ داده و حتی تا 40 کیلومتر بالادست خلیج فارس مد خودش را نشان داده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که همه عوامل مذکور دست به دست هم داد گفت: ای.سی آب در خرمشهر با شرایطی که پیش آمد به 7000 واحد رسید.

رضا‌نیا با اشاره به این‌که پیرو افزایش ای.سی آب تا 7000 واحد اقداماتی صورت گرفت، افزود:‌ موضوع به استانداری خوزستان و مدیریت بحران استان منعکس شد و 10 اکیپ به رودخانه کارون فرستادیم که از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

همکاری کشاورزان و بی‌توجهی نیشکرکاران به نابودی کارون

وی با اشاره به این‌که از طریق سیستم تلفن همراه جهاد کشاورزی برای کشاورزان پیامک فرستاد شده مبنی بر این که 24 ساعت آب برداشت نکنند، تصريح‌كرد: برخی کشاورزان در این زمینه همکاری کردند اما بخش توسعه نیشکر به این ندا لبیک نگفت بنابراین مجبور هستیم در صورت لزوم از طریق قضایی پیگیر موضوع باشیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر این‌که برای بهبود وضعیت کارون میزان آب خروجی سد گتوند را از 320 مترمکعب در روز به 400 متر مکعب رساندیم و ورود آب از سد دز را نیز به کارون از 155 مترمکعب به 200 متر مکعب افزایش دادیم. گرچه در آینده ممکن است مخازن از لحاظ تامین آب دچار مشکل شوند، گفت: آب یکسری از کانال‌های بالادست را نیز سعی کردیم 24 به 36 ساعت قطع کنیم.

رضا‌نیا ادامه‌داد: به کشاورزان مسیر کارون هم گفتیم که از ورود زه‌آب‌ها جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر این‌که در روز شنبه پانزدهم تیرماه ای.سی آب در دارخوین به 3800 واحد رسیده بود گفت: در سه چهار روز قبل 1200 واحد از ای.سی را کاهش دادیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این‌که با توجه به اقدامات سازمان آب و برق خوزستان با همکاری وزارت نیرو به سمت شرایط نرمال پیش می‌رود بيان‌كرد: در زمینه ورود زه‌آب زمین‌های کشاورزی مانند کشت‌های شلتوک باید جهاد کشاورزی همکاری کند اما بخش نیشکر منطقه، بخش خصوصی و وابسته به بانک‌ها است که همکاری نمی‌کنند.

رضانیا با تاکید بر این‌که در هر حوزه برای برداشت آب و سطح زیرکشت باید با سازمان آب و برق خوزستان هماهنگ باشند، گفت: با توجه به این که امسال وضعیت بارش در خوزستان خوب بوده، کشاورزان مقدار زیادی از اراضی را زیرکشت بردند و درحوزه شیلات نیز حوضچه‌های پرورش ماهی غیرمجاز رشد چشمگیر داشتند که باید معرفی و در صورت لزوم با آن‌ها برخورد قضایی شود

دیدگاه خود را بیان کنید