سموم کشاورزی تالاب های خراسان شمالی را تهدید می کند

پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۹ بازدید


آبسالان، در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار کرد: به همین منظور، سازمان محیط زیست کشور در سال جاری متناسب با هزینه های استان و به منظور حراست از تالاب ها، 25 درصد بودجه محیط زیست خراسان شمالی را افزایش داد.
وی تصریح کرد: رودخانه های دارای قابلیت تالاب در اثر استفاده از سموم کشاورزی و حشرکش ها در بالادست مورد آسیب و خطر قرار گرفته اند.
به گفته وی، در سالیان اخیر ایجاد زمین های کشاورزی در اطراف رودخانه اترک و شروع فعالیت کشاورزی و استفاده از سموم کودهای شیمیایی و نانو موجب رشدغیر طبیعی بسیاری از گیاهان شده است.
آبسالان افزود: برای جلوگیری از بروز این چنین تخلفات همچنین شکار ماهی و پرندگان روزانه سه گشت به مراتع و کوه ها اعزام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: فعالیت هایی که در مسیر تالاب ها انجام می شود ادامه حیات گونه های مختلف جانوران آبزی و دوزیست را به خطر انداخته است.
آبسالان افزود: علاوه بر این مجاورت برخی از تالاب ها با روستاها و زمین کشاورزی روند مهاجرت طبیعی پرندگان و آبزیان را مختل کرده است.
وی اضافه کرد: تالاب های مصنوعی در خراسان شمالی ساخته شده که به عنوان نمونه می توان به سد شیرین دره ، بارزو، بیدواز، گلول خاکی، چری و بند خاکی علی زیرک، عبدل آباد، کفترک و رود خانه اترک و کالشور اشاره کرد

دیدگاه خود را بیان کنید