نجات لاک پشت درحال انقراض

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


واحد مرکزی خبر:دوست داران محیط زیست به لاک پشت سبزدریایی در حال نقراض در بندرعباس زندگی دوباره دادند .
در دنیا هشت گونه لاک پشت دریایی در حال انقراض شناسایی شده است که 5 نوع آن در آبهای خلیج فارس زندگی می کنند .
رئیس بهداشت ، ایمنی و محیط زیست شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: این لاک پشت دیروز عصر هنگام مد دریا و با جریان امواج وارد حوضچه آبگیر پالایشگاه بندرعباس شده بود .
آقای قضاوتی افزود: با تلاش نیروهای ایمنی شرکت پالایش نفت بندرعباس و کارشناسان محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست هرمزگان این لاک پشت از حوضچه خارج و پس از بررسی مشخصات و درمان در دریا رها سازی شد.
حوضچه و آبگیر شرکت پالایش نفت بندرعباس برای تهیه آب شیرین و آب مورد نیاز برای سامانه خنک کننده پالایشگاه در ساحل دریا و در 6کیلومتری از پالایشگاه نفت بندرعباس قرار دارد.
رئیس اداره محیط زیست دریایی هرمزگان نیزگفت: لاک پشت سبز دریایی از گونه های در معرض خطر انقراض است که در سواحل و جزایر هرمزگان لانه گزینی و تخم گذاری می کند.
آقای عسکری افزود: جزایر هرمز، هنگام ،لارک ، قشم ،کیش، شیدور، فارور، ابوموسی و هندورابی از مناطق مهم تخم گذاری این گونه لاک پشت دریایی در هرمزگان است.
فعالیت های صید و صیادی، زباله، ساخت و ساز در سواحل ، فاضلاب های شهری و شکارچیان طبیعی از عوامل نابودی لاک پشتان دریایی است .
لاک پشتهای دریایی در آبهای صاف و روشن ساحلی جزایر و قاره ها زندگی می کنند و لانه سازی آنها از اسفند تا پایان اردیبهشت بوده و ممکن است در یک فصل تعداد 2 تا 3لانه در ساحل ایجاد کنند.
این گونه از جانور دریایی به طور متوسط بین 135 تا 160 تخم می گذارد

دیدگاه خود را بیان کنید