ابداع روش جديد براي افزايش زمان ماندگاري ماهي قزل آلا

پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


واحد مرکزی :طرح تحقیقاتی quotation mark تاثیر افزودن لیکوپن به جیره بر شاخص های رشد، تغذیه و زمان ماندگاری ماهی قزل آلا quotation mark با موفقیت در دانشگاه ارومیه اجرا شد .
رئیس پژوهشکده آرتیمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه و مجری این طرح با بیان اینکه این طرح در مدت 2 سال در این پژوهشکده اجرا شده است گفت : زمان طبیعی ماندگاری ماهی قزل آلا در دمای یخچال 3 تا 5 روز است که با اجرای این طرح این زمان تا حداقل 15 روز افزایش یافت.
دکتر احسانی با اشاره به اینکه لیکوپن یک رنگدانه کاراتنوئیدی است که به صورت طبیعی در سبزیها و میوه ها یافت می شود و در حدود 93 درصد کاراتنوئید های موجود در گوجه فرنگی را لیکوپن تشکیل می دهد افزود : لیکوپن به عنوان قوی‌ترین آنتی اکسیدان شناخته می شود به طوریکه قدرت آنتی اکسیدانی آن 2 برابر بتا -کاروتن و 10 برابر آلفا - توکوفرول استات برآورد شده است.
این رنگدانه همچنین دارای اثرات فیزیولوژیکی مهم و مفیدی در بدن انسان است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
وی افزود : در این طرح تأثیر آنتی اکسیدانی لیکوپن به دو صورت فزوده شده به غذای ماهی و غوطه ور کردن گوشت ماهی در محلول لیکوپن ، بر کیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان در مدت 15 روز نگهداری در یخچال بررسی شد.
در روش نخست، ماهیان با غذای حاوی لیکوپن به مدت 8 هفته تغذیه شدند و سپس صید شده و در یخچال نگهداری شدند .
در روش دوم گروهی دیگر از ماهیان در محلول های حاوی لیکوپن به مدت ده دقیقه غوطه‌ور و در شرایط یکسان با ماهیان روش اول در یخچال نگهداری شدند .
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت : نتایج این پژوهش بیانگر کارایی بالای لیکوپن در کاهش روند فساد و تندشدگی و حفظ کیفیت چربی به ویژه اسیدهای چرب غیر اشباع در طول دوره نگهداری در یخچال بود .
با در نظر گرفتن ظهور علائم فساد نظیر طعم و بوی نامطبوع، لیکوپن به صورت غوطه وری، به ویژه در سطوح بالاتر از نقطه نظر شاخص های کیفیت فیله (شیمیایی و حسی) دارای کارایی بهتر بود و توانست تاثیر بیشتری در حفظ کیفیت فیله و به تأخیر انداختن فساد بعد از صید داشته باشد.
مجری این طرح با اشاره به اینکه لیکوپن موجود در تفاله گوجه فرنگی که به عنوان ضایعات کارخانه های مربوطه دور ریز می شود نیز به راحتی قابل استحصال است گفت: با عملی شدن آن ضمن استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی حاوی لیکوپن به ویژه تفاله گوجه فرنگی، هزینه های فرآیند تجاری‌سازی در این زمینه نیز پایین می آید

دیدگاه خود را بیان کنید