ترویج و استفاده از صید به روش رشته قلاب لازمه صید پایدار است

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۸۵ بازدید


خبرنگار مهر، مسعود بارانی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در روش صید رشته قلاب که به صورت رشته قلابهای متعدد آویز از شناور است که اختصاصي بودن صيد(گونه هاي هدف) ،كيفيت بالاي صيد، آسانتر كردن كار در دريا نسبت به تورهای گوشگیر،ارزن بودن، کم حجم بودن ادوات صید و زيان بار نبودن قلاب در صورت مفقود شدن را می تون از اهم مزایای این روش خواند.
وی افزود: يكي از فعاليتهاي مهم اداره كل شيلات استان هرمزگان در سالهای اخير روي آوردن به تكنو لوژيهاي جديد صيد به منظور دستيابي به صيد با كيفيت وبا ارزش افزوده بالا بوده كه صید لانگ لاين در مقياس كوچك براي قايقهاي صيادي از اهم این اقدامات قابل توجه بوده است.
بارانی با اشاره به اینکه روش صيد با قلاب و بصورت دستي از دير باز در استان هرمزگان رايج بوده، گفت: روش سنتی صید با قلاب مشکلاتی از قبیل شلوغي عرشه شناور از رشته ها، تلاش فراوان براي جمع كردن قلاب و زمان بر بودن جمع آوري قلاب داشته است که در روش جدید رشته قلاب همگی این مشکلات مرتفع شده است.
رئیس اداره امور صید شیلات هرمزگان از كاهش مشقات و هزينه هاي صيادي وافزايش درآمد،ترويج و بهينه سازي روش صيد با قلاب،جلوگيري از نابودي ذخاير و تخريب بسترهاي دريايي و بالا بردن ارزش افزوده صيد به عنوان اهم هدفهاي اجرايي پروژه صید رشته قلاب یاد کرد.
بارانی تحويل تعداد 34 دستگاه از اين لاين اندازها به صورت ترويجي به صيادان جزيره ابوموسي ، هرمز ، بندر لنگه(كيش،پارسيان و بستانه ) و جزيره هرمز و آموزش اين روش صيد به صورت تئوري و عملي در قالب دوره هاي آموزشي و ترويجي به صیادان را از اقدامات صورت پذيرفته توسط اداره كل شيلات هرمزگان در راستاي شروع و توسعه روش صيد رشته قلاب خواند.
استان هرمزگان يكي از هفت استان ساحلي كشور که با بيش از 1400 كيلومتر داراي بيشترين طول نوار ساحلي در كشور است

دیدگاه خود را بیان کنید