حجم توليد آبزيان در آذربايجان غربي ۵/۲ برابر شده است

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۰ بازدید


بر اساس اين آمار، در سال ۸۴ در آذربايجان غربي پنج هزارو ۹۲۰ تن انواع محصولات شيلاتي در استان توليد شده بود كه در پايان سال ۹۱ اين ميزان به ۱۵ هزار و ۴۱۳ تن رسيده است.
آذربايجان غربي با داشتن منابع آب هاي سطحي و زيرزميني فراوان بعد از استان خوزستان دومين استان پرآب كشور محسوب مي شود كه در هشت سال اخير ، تلاش هاي گسترده اي براي بهره گيري از ظرفيت هاي موجود آبزي پروري در استان آغاز شده و نتايج بسيار مطلوبي نيز به همراه داشته است.
هم اكنون آذربايجان غربي به لحاظ امكانات زيربنايي و حجم توليدات آبزيان مقام نخست پرورش و توليد فرآورده هاي شيلاتي كشور را در ميان استان هاي غير ساخلي در اختيار دارد.
طبق آمار ارائه شده از سوي اداره كل شيلات آذربايجان غربي در سال ۱۳۹۱ حدود يكهزارو ۷۷۶ تن ماهي از مزارع گرم آبي وهشت هزار و ۳۷۳ تن از مزارع سرد آبي برداشت شده كه بالاترين رقم در ميان استان هاي غير ساحلي است.
آذربايجان غربي با داشتن ۳۵ رودخانه فصلي و دايمي، ۱۲هزار رشته چشمه و قنات ، تالاب ها و آبگيرهاي طبيعي و درياچه‌هاي پشت سدها، همراه با تجربه كافي و دانش فني ظرفيت‌ هاي بالايي را براي پرورش و توليد آبزيان دارد.
گرچه پرورش صنعتي شيلات درآذربايجان غربي سابقه اندكي دارد و به سال هاي پس از انقلاب برمي‌گردد ولي رشد اين صنعت در استان به گونه‌اي با سرعت و شتاب پيش رفته كه هم اكنون بخش مهمي از نياز ساير استان ها به بچه ماهيان گرم آبي و سردآبي را تامين مي كند.
مديركل شيلات آذربايجان غربي در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: در سال ۸۴ ميزان توليد ماهي در مزارع گرمابي استان ۵۴۵ تن بود كه در سال ۹۱ با افزايش دو و نيم برابري به يكهزار و ۷۷۶ تن رسيده است.
محمد شير وليلو افزود: همچنين ميزان توليد ماهي در مزارع سردآبي استان نيز در سال ۸۴ نزديك به دوهزارو ۱۶۶ تن بود كه با افزايش حدود سه برابري به هشت هزارو ۳۷۳ تن افزايش يافته است.
وي اظهار كرد: همچنين صيد ماهي از منابع آبي استان از قبيل درياچه پشت سدها، رودخانه ها و آبگيرها طبيعي در سال ۸۴ حدود دوهزارو ۹۶۰ تن بود كه در سال ۹۱ با افزايش ۶۸ درصدي به چهارو ۹۸۴ تن رسيده است.
وي در رابطه با استحصال و صادرات شاه ميگوي آب هاي شيرين از سد ارس در شهرستان پلدشت نيز گفت: ميزان توليد شاه ميگو هشت سال پيش در استان ۲۵۰ تن بود كه با ۱۲ درصد افزايش به ۲۸۰ تن رسيده است.
شيروليلو اضافه كرد: آذربايجان غربي در رابطه با تكثير بچه ماهيان سردآبي نيز در سال هاي اخير شاهد توسعه پرشتابي بوده به طوري كه تكثير بچه ماهيان سردآبي از ۲/۶ ميليون قطعه در سال ۸۴ ، هم اكنون به ۲/۲۶ ميليون قطعه رسيده است .
وي رشد توليد بچه ماهيان سردآبي ( قزل آلاي رنگين كمان ) در هشت سال اخير را بيش از سه برابر اعلام كرد و افزود: حجم توليدات ماهي قزل آلا در آذربايجان غربي در كشور مقام چهارم را دارد.
شيروليلو، توليد ماهي قزل آلا در قفس ، تكثير و تو ليد بچه ماهيان خاوياري در آبگيرهاي طبيعي استان را از ديگر ابتكارات صنعت شيلات استان اعلام كرد و اظهار داشت: مجموعه اين فعاليت ها موجب شده تا آذربايجان غربي به قطب فعاليت هاي شيلاتي در كشور تبديل شود.
مديركل شيلات آذربايجان غربي همچنين به تكثير بچه ماهيان تزييني در استان نيز اشاره كرد و گفت: اين اقدام نيز براي اولين بار در استان در سال ۹۱ صورت گرفته و ۷/۳ ميليون قطعه بچه ماهيان تزييني در استان توليد شده است.
معاون شيلات و آبزيان جهادكشاورزي آذربايجان غربي نيز ظرفيت هاي توليد ماهي در استان را بسيار چشمگير اعلام كرد و گفت: تلاش مي‌شود حجم توليدات شيلاتي استان تا پايان سال ۹۳ به ۲۲ هزار تن افزايش يابد.
محمد باقر قريشي افزود: براي صنعتي كردن پرورش آبزيان در استان به جاي شيوه‌هاي سنتي سه قفس فلزي مخصوص پرورش ماهي از كشور هلند خريداري شده كه به زودي در درياچه پشت سد ارس نصب مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس پيش بيني ها انجام شده، مي توان در هر سال ۲۰۰ تن ماهي قزل آلا از اين قفس ها برداشت كرد.
قريشي با بيان اينكه هم‌اكنون در همه شهرستان‌هاي آذربايجان‌غربي ماهي توليد مي‌شود گفت: بيشترين توليد ماهي استان در شهرستان‌هاي اروميه، سردشت، پيرانشهر، پلدشت و اشنويه انجام مي‌شود.
انواع ماهيان گرم آبي و سرآبي، شاه ميگوي آب هاي شيرين و آرتميا از جمله فراوده هاي شيلاتي آذربايجان غربي است كه شاه ميگو از جمله اقلام صادراتي استان به كشورهاي اروپايي است كه به صورت زنده روانه بازارهاي اروپا مي شود.
به گفته مسوولين شيلات آذربايجان غربي ، هم اكنون بخش صنعت شيلات و آبزي پروري يكي از بخش هاي مستعد رشد و شكوفايي در بخش كشاورزي است كه با ۱۱تعاوني صيادي و چندين مجتمع بزرگ و۴۶۰ مزرعه تكثير، زمينه اشتغال سه هزارو ۶۰۰ نفر را فراهم ساخته است .
بر اساس اين گزارش ، امسال ۲۷۰تن شاه ميگو ، يك ميليون ماهي زينتي ، ۲۰۰ تن ماهي قزل آلا و صوف به ارزش ۵ ميليون دلار به جمهوري آذربايجان ، جمهوري خود مختار نخجوان و اقليم كردستان عراق صادر شده است.
توليد و صادرات اين ميزان محصولات شيلاتي در آذربايجان غربي در حالي است كه در سالهاي قبل از انقلاب حتي يك واحد صنعتي شيلات نيز در استان وجود نداشت.
در كنار توليد انبوه ماهي براي عرضه در بازار ،كارشناسان معتقدند كه ميزان مصرف سرانه ماهي را در استان بايد افزايش يابد.
مصرف سرانه ماهي در كشور در حال حاضر ۹ كيلوگرم است كه در آذربايجان غربي نيز براي رسيدن به اين ميانگين بايد تلاش شود به طوري كه استان ‌هايي وجود دارند كه منابع آبي ندارند ولي با بازاريابي هايي كه انجام داده اند مصرف سرانه آنها بالا است بنابراين مي‌طلبد در اين خطه نيز محصولاتي شيلاتي بر جيره غذايي مردم قرار گيرد

دیدگاه خود را بیان کنید