مهم ترين علت كاهش ذخاير آبزيان در استان بوشهر عوامل انساني است

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


تنگستاني روز يكشنبه درگفت وگو با ايرنا افزود: صيد بي رويه و خارج از فصل و استفاده از ادوات صيد غيرمجاز بويژه ترال (كف روب) از جمله مهم ترين عوامل انساني در ازبين بردن ذخاير آبزيان است.
وي اضافه كرد: روش ترال به عنوان صيد كور شناخته مي شود زيرا عمده صيد آن آبزيان غير هدف و نابالغ است.
تنگستاني اضافه كرد: در اين شيوه صيد توده متنوع آبزيان كفزي صيد و باعث تخريب بستر صيدگاه ها و زيستگاه هاي آبزيان مي شود.
معاون صيد و صيادي شيلات استان بوشهر گفت: در صيد ترال ميگو حدود ۱۰ تا ۱۵درصد صيد هدف ميگو، ۲۰ تا ۲۵درصد ساير آبزيان تجاري و بيش از ۶۰درصد نيز صيد ساير آبزيان ريز، نابالغ و غيرمعمول است.
وي يادآورشد: با توجه به اين كه عمده آبزيان كفزي خليج فارس بومي منطقه هستند، استفاده از صيد ترال باعث از بين بردن اين آبزيان مي شود.
تنگستاني اظهاركرد: آلودگي هاي صنعتي ازجمله حفاري هاي نفتي و اكتشافات دريايي و رها كردن آلودگي هاي ناشي از فاضلاب خانگي به صورت خام به دريا باعث مرگ و مير طبيعي آبزيان شده است.
وي ادامه داد: در مدت ۱۰ تا ۱۵سال گذشته ميزان صيد سالانه در آب هاي استان بوشهر بين ۴۵ تا ۵۰ هزار تن ثابت بوده اما اين به معني كاهش نيافتن ذخاير نيست بلكه به معني تلاش بيشتر صيادان براي صيد بوده است.
تنگستاني بيان كرد: صيادان با توجه به كاهش ذخاير آبزيان براي صيد با افزايش ادوات صيادي به اعماق دريا مي روند و اقدام به صيد مي كنند كه اين امر از زاد و ولد بموقع آبزيان جلوگيري مي كند.
وي گفت: انفال و ذخيره آبزيان متعلق به جامعه بهره بردار است و تنها گروهي كه حق برداشت از دريا را دارد نيز صيادان هستند.
تنگستاني اضافه كرد: در اين شرايط خاص صيادان با استفاده از ادوات صيادي مجاز، رعايت تقويم صيادي، جلوگيري از برداشت غير مجاز،همكاري همه ارگان هاي نظارتي،نظارت برشيوه صيد و جلوگيري از شناورهايي كه پس ازچند روز دريا روي صيد خود را به كشورهاي همسايه مي فروشند و خالي به بندر برمي گردند در حفظ و بهره برداري بهينه از دريا همكاري داشته باشند

دیدگاه خود را بیان کنید