پیشرفت علمی ایران در حوزه اقیانوس و دریا در سال‌های گذشته چشمگیر بوده است

چهار‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


چگینی رئیس پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوس شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: ما در حوزه علمی و پژوهش کشوری علاقمند به پیشرفت هستیم و نرخ رشد خوبی در تولید علم داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه ISI یک پایگاه معتبر برای ارائه آمار تولید علم است، گفت: آمار این پایگاه، رشد تولید علم کشور ما را نشان می‌دهد ولی کشور ما علاوه بر تولید علم در بخش فناوری نیز فعال بوده است.
چگینی اظهار داشت: در علوم هسته‌ای و شاخه‌های پزشکی بسیار موفق بوده‌ایم و در اقیانوس شناسی نیز پیشرفت چشمگیری در سال‌های گذشته داشته‌ایم.
رئیس پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوس شناسی گفت: در حال حاضر فاصله کمی با کشور اول منطقه در حوزه علوم اقیانوس شناسی داریم و براساس برنامه ریزی تا دو سال آینده به کشور اول منطقه در این حوزه تبدیل می‌شویم.
وی افزود: در حال حاضر نقشه راه علوم اقیانوسی و جوی کشور مشخص است و سندی را تهیه کردیم که حدود 80 درصد مسیر را به ما نشان می‌دهد و باید در برنامه‌ریزی‌های خود به جزئیات بپردازیم.
وی با اشاره به ضرورت تهیه سند جامع اقیانوس، دریا و جو عنوان کرد: یک کارگروه در حال فعالیت است تا سند جامعی در حوزه اقیانوس شناسی تهیه شود.
چگینی ادامه داد: تبدیل موسسه ملی اقیانوس شناسی به پژوهشگاه کار بزرگی بود که در کشور ما صورت گرفت، در حال حاضر سه پژوهشگاه وابسته به یونسکو در حوزه علوم جوی و اقیانوس شناسی وجود دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوس شناسی اظهار داشت: در سال 75 مرکز ملی داده‌های اقیانوسی وابسته به یونسکو را ایجاد کردیم که دو سال پیش این مرکز رسمیت داده شد و یکی از 82 مرکز داده‌های اقیانوسی جهان است.
چگینی گفت: در سال‌های گذشته سه مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی، مرکز ملی داده‌های اقیانوسی و دریایی و همچنین مرکز ملی تحقیقات جنوبگان راه اندازی شد.
وی گفت: برنامه‌ریزی‌های بسیار داریم تا در سال‌های آینده نیز در حوزه اقیانوس‌شناسی به پیشرفت بیشتری برسیم.
چگینی اضافه کرد: در حال حاضر پیشرفت کشور در حوزه اقیانوس شناسی به اندازه‌ای بوده است که مسئولان علمی کشور به این حوزه در حد دانش هوا و فضا توجه می‌کنند و دیدگاه مسئولان نسبت به این حوزه تغییر کرده است

دیدگاه خود را بیان کنید