اصفهان رتبه نخست تولید ماهی در استخرهای دو منظوره

پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زمینه تولید ماهی در استان اصفهان اظهار داشت: سال گذشته میزان کل تولید ماهی در استان 5 هزار و 700 تن انواع ماهی سردابی وگرمابی در منابع آبی استان بوده است.
مدیر امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در سال گذشته میزان تولید ماهی زینتی 48 میلیون قطعه و تولید بچه ماهی سردابی بیش از 60 میلیون قطعه بوده است.
وی در ارتباط با طرح ماهی‌دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: این استخرها از انواع خاکی، بتنی، پلی‌اتیلن و یا به هر شکل دیگر که باشند امکان تولید ماهی در آنها وجود دارد که این طرح در راستای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی استان و صرفه‌جویی در مصرف آب است.
این مسئول مزایای این طرح را به شرح زیر اضافه کرد: هر استخر با مساحت متوسط یک هزار متر قادر به تولید 2 تا 5 تن ماهی است و کشاورز در طول یک دوره بهره‌برداری علاوه بر تولید پروتئین با ارزش ماهی، با غنی‌سازی آب کشاورزی محصولاتی با کیفیت بهتر را تولید کرده که منجر به مصرف کمتر کود شیمیایی می‌شود‌.
عباسی ابراز داشت: این طرح همچنین موجب ترویج فرهنگ مصرف ماهی و با افزایش درآمد کمک تولیدی برای کشاورزان است.
مدیر امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در سال جاری با رهاسازی 600 هزار قطعه بچه‌ ماهی در 500 استخر فعال پیش‌بینی تولید 800 تن ماهی شده است.
وی ادامه داد: هر استخر آبی بسته به منطقه و دمای آب می‌تواند منشاء تولید ماهی سردابی یا گرمابی باشد که در دمای بالای 20 درجه سانتی‌گراد کپور ماهی و دمای زیر 20 درجه سانتی‌گراد ماهی قزل‌آلا تولید پرورش داده می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه تولید ماهی در استخرهای دومنظوره بیش از یک دهه است که در استان صورت می‌گیرد، اذعان داشت: استان اصفهان با استفاده از 30 درصد منابع آبی استخرهای ذخیره رتبه اول در تولید ماهی در استخرهای دومنظوره را دارد.
عباسی گفت: ما در استان ظرفیت‌های زیادی را داریم میزان منابع آبی خرد در استان زیاد بوده که اگر از تمام این منابع استفاده شود تولید به میزان قابل توجهی می‌رسد که در این زمینه کلاس آموزشی برای بالابردن سطح اطلاعات کشاورزان برگزار می‌شود.
مدیر امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: خروجی این استخرها به صورت تحت فشار در مزارع کشاورزی بوده که تنها با داشتن حداقل عمق یک متر آب و با هماهنگی مرکز در زمینه تعداد ماهی‌ریزی و فرایند تولید انجام می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید