برزیل و مجارستان مجری طرح اصلاح نژاد میگو، کپور و قزل آلا

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
برزیل و مجارستان مجری طرح اصلاح نژاد میگو، کپور و قزل آلا
ایران در حال حاضر پنجمین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان است و از این حیث وضعیت خوبی داریم از همین رو امسال اجرای طرح اصلاح نژاد میگو، کپور و قزل آلا با همکاری کارشناسان برزیلی و مجارستانی آغاز می شود.
ماهي قزل آلا از خانواده ماهيان آزاد و از گرانبهاترين ماهيان بشمار مي رود. مشخصه بارز اين ماهيها داشتن باله چربي است و البته بدن دوكي شكل اين ماهي را نيز نبايد از ياد برد، اين ماهي با بدن و فیزیک خاص خود مي تواند آبي با فشار و سرعت 70 كيلومتر بر ساعت را بشكافد و مسير خود را طي کند. حاجی بیگلو، عضو هیات علمی دانشگاه گرگان در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی درباره وضعیت پرورش ماهی قزل آلا در کشور می گوید: "ایران در حال حاضر پنجمین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان است و از این حیث وضعیت خوبی داریم. مصرف این ماهی نیز جای خود را در سفره مردم باز کرده و با ذائقه ایرانی سازگار است. اما در نقطه مقابل ما با واردات 2 میلیارد تخم چشم زده در سال بزرگترین وارد کننده تخم ماهی چشم زده در جهان هستیم. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آمریکا تامین کنندگان نیاز ایران به تخم ماهی چشم زده هستند."
پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز به نقل از محمد پورکاظمی، رییس موسسه تحقیقات علوم شیلایی کشور نوشته است که: " قصد داریم امسال سند ملی اصلاح نژاد میگو را با همکاری مرکزهای علمی تهیه و تدوین کنیم. پارسال طرح دستیابی به دانش فنی تولید مولد میگوی عاری از بیماری های خاص پایان یافت. یکی دیگر از موارد تدوین برنامه راهبردی پرورش میگو، به گزینی و اصلاح نژاد با همکاری کارشناسان خارجی و داخلی است. اکنون مکاتبات لازم برای ورود این کارشناسان به بوشهر در حال انجام است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است این پروژه کلان تحقیقاتی را در سه ماهه پایانی امسال آغاز کنیم. موضوع اصلاح نژاد ماهی قزل آلا و کپور ماهی نیز با همکاری کارشناسان مجارستانی و با محور متخصصان ایرانی امسال انجام خواهد شد. این پروژه با رویکرد تولید گونه های بومی در کشور اجرا می شود. چندی پیش هیاتی از مجارستان از مرکزهای پرورش ماهی کپور در استان خوزستان بازدید کرد که در نهایت به امضای قرار داد همکاری بین دو کشور منجر شد. به زودی 12 هزار قطعه بچه ماهی مولد از گونه کپور از مجارستان به منظور تامین مولد و اصلاح نژاد این گونه ماهی به کشور وارد می شود."

این گزارش می افزاید: پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی همچنین مردادماه سال جاری به نقل از حسین عبدالحی، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات اعلام کرده بود که: "این سازمان برای واردات 12 هزار قطعه بچه ماهی مولد از گونه کپور ماهی از مجارستان برنامه دارد. واردات کپور ماهی معمولی از مجارستان به منظور تامین مولد و اصلاح نژاد این گونه ماهی در کشور صورت می گیرد. در حوزه اروپا، مجارستان بر روی کپور ماهی معمولی کار اصلاح نژاد انجام داده است و چندی پیش هیاتی از این کشور از مراکز پرورش در استان خوزستان بازدید کرد که در نهایت منجر به امضای قرار داد همکاری بین دو کشور شد."

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید