تخليه زباله در رودخانه دز حيات اين رودخانه را تهديد مي كند

دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید


خبرنگاران خوزستان؛ فرهاد قلي نژاد گفت:در هفته گذشته آب جاري و زلال رودخانه دز در محدوده سد انحرافي دز تا پل شناور حامل حجم زيادي زباله و انواع پسماند بود.
وي با اظهار تاسف از شناور شدن هزاران قطعه زباله از جمله انواع پلاستيك و ظروف يكبار مصرف در نقاط مختلف رودخانه دز افزود: تجمع اين زباله هاي شناور در پايين دست پل قديم دزفول ضمن ايجاد منظره اي نامطلوب موجب تلنبار شدن زباله و آلودگي رودخانه دز شد.
وي گفت:ورود غير عادي اين پسماندها به رودخانه دز با بازديد كارشناسان اداره حفاظت محيط زيست دزفول مورد تاييد قرار گرفته و طبق بررسي به عمل آمده علت آن تخليه پسماندهاي تلنبار شده در پشت سد انحرافي دز اعلام گرديد.
قلي نژاد افزود:باز شدن دريچه ها و تخليه زباله ها از سد تنظيمي موجب ورود حجم فراواني از پسماندها به اكوسيستم آبي رودخانه و آلودگي محيط زيست شده است.
وي افزود: تخليه پسماند از دريچه هاي سد تنظيمي قابل كنترل بوده و با همكاري مشترك ادارات مرتبط به ويژه شركت بهره برداري آبياري ناحيه شمال خوزستان و شهرداري دزفول قابل كنترل است.
رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول منشا پسماندهاي تلنبار شده در پشت سد ياد شده را تخليه پراكنده پسماندها از تفريحگاه ساحلي پارك دولت ،مجموعه تفريحي بالادست سد تنظيمي( كت ها ) و پلاژهاي ساحلي دز و فاضلاب شهر چمگلك عنوان كرد و گفت: اين پسماندها قبل از باز كردن دريچه هاي تخليه سد تنظيمي دزقابل جمع آوري است.
وي با تاكيد بر ضرورت اطلاع رساني به مسافران و گردشگران در خصوص اثرات زيانبار زيست محيطي ناشي از تخليه زباله در رودخانه دز گفت: شهرداري دزفول با اطلاع رساني به گردشگران و مسافران مستقر در ساحل رودخانه دز و بوستان هاي ساحلي و نيز توزيع كيسه زباله جلوي اين اقداممخرب محيط زيست را بگيرد.
رودخانه دز به عنوان سومين رودخانه پرآب كشور شاهرگ حيات اقتصادي شمال خوزستان محسوب مي شود كه جريان آن نقش اساسي و مهمي را در پويايي اكوسيستم و محيط زيست منطقه به ويژه حيات جنگل هاي پارك ملي و منطقه حفاظت شده دز دارد.
اين رودخانه با آبي سرد و زلال علاوه بر پتانسيل گردشگري ، زيستگاه انواع آبزيان بومي و بعضا منحصر بفرد است.
عدم لايروبي رودخانه دز در سالهاي اخير همچنين موجب رشد بي رويه انواع جلبك و خزه در بخش وسعيي از اين رودخانه شده به طوريكه در پايين دست پل شناور و نيز اطراف پل پنجم جريان آب به شدت كند شده و خزه ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبديل شده اند.
مسافران و گردشگراني كه در روزهاي تعطيل براي تفريح و شنا به دزفول سفر مي كنند از منظره نامطلوب انباشت خزه ، جلبك و نيز زباله در اطراف پل شناور گله مند بوده و خواستار اقدام دستگاههاي متولي در اين رابطه هستند

دیدگاه خود را بیان کنید