برنامه اقيانوس شناسي كشور تا پايان امسال تدوين مي شود

چهار‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


چگيني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: تديون اين برنامه جزو اهداف شبكه ملي پژوهش و فناوري اقيانوس شناسي است و در تدوين آن ، سازمان هواشناسي، دانشگاه صنعتي مالك اشتر، پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي ، دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر و موسسه تحقيقات شيلات مشاركت دارند.
وي اظهار داشت: در اين برنامه محورهاي تحقيقاتي و فعاليت هاي اقيانوسي و دريايي كشور ديده شده است كه از آن جمله مي توان به گشت هاي تحقيقاتي، تجهيز آزمايشگاه هاي دريايي، ايجاد بانك ملي نمونه هاي دريايي، ايجاد ناوگان تحقيقات سطحي و زير سطحي، ايجاد آزمايشگاه هاي زير آب، بررسي تنوع زيستي در آبهاي اطراف و دور از ساحل، مدلسازي پديده هاي دريايي به خصوص توجه به انواع مخاطرات دريايي و ايجاد بانك داده هاي اقيانوسي و نحوه جمع آوري داده ها اشاره كرد .
وي اظهار داشت: همچنين ايجاد شبكه مجازي آزمايشگاه هاي دريايي براي استفاده سازمان ها و دانشگاه هاي مرتبط از ديگر اهداف شبكه ملي پژوهش و فناوري اقيانوس شناسي است . دبيرخانه دائمي شبكه مجازي آزمايشگاه هاي دريايي در پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي كشور فعال است.
چگيني گفت: مهمترين اهداف شبكه ملي پژوهش و فناوري، ايجاد بستري مناسب براي ارتباط و تعامل بين موسسه‎هاي پژوهشي و فناوري، هدفمند‎سازي تحقيقات و كاربردي كردن آنها و جلوگيري از انجام تحقيقات تكراري و تعيين اولويت‎هاي پژوهشي و فناوري است .
وي همچنين ايجاد جريان اطلاعات و به اشتراك‎ گذاري منابع، افزايش توان فناورانه و هم‎ افزايي اعضا، برقراري ارتباطات علمي، پژوهشي و فناوري با مراكز بين‎المللي و تقويت ارتباط اعضا با بخش‎هاي صنعتي و توليدي را از ديگر اهداف شبكه ملي پژوهش و فناوري دانست.
وي خاطرنشان كرد: آيين ‎نامه نحوه فعاليت شبكه‎‎ ملي پژوهش و فناوري از سوي وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري به پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي كشور ابلاغ شده است

دیدگاه خود را بیان کنید