دام‌های نامرئی صیادان غیرمجاز برای ذخایر ارزشمند دریای خزر

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۵ بازدید

دام‌های نامرئی صیادان غیرمجاز برای ذخایر ارزشمند دریای خزر
صیادان غیرمجاز دام‌های نامرئی خود را برای صید ماهیان مولد و ذخایر ارزشمند دریای خزر در بستر رودخانه‌ها به ویژه سفیدرود رشت پهن کرده‌اند
فصل ماهیان استخوانی دریای خزر به پایان رسیده و رودخانه‌های گیلان از جمله سفیدرود این روزها محل مهاجرت ماهیان سفید و تکثیر طبیعی آنها شده است.
صید غیرمجاز همواره یکی از دغدغه‌های صیادان و مسئولان است که با پایان یافتن فصل قانونی صید به صورت چشمگیری گسترش می‌یابد و دام‌های نامرئی صیادان غیرمجاز برای ماهیان مولد پهن می‌شود.
گاهی صیادان غیر مجاز در دریای خزر دارای ادوات، تجهیزات و امکانات صیادی پیشرفته‌تر از صیادان مجاز هستند که با انداختن انواع لنگرها در دریا موجب پاره شدن تور ماهیگیری صیادی می‌شوند و مشکلات زیاد از جمله حوادث‌های ناگواری را به وجود می‌آورند.
*صید غیرمجاز عامل کاهش ذخایر ارزشمند دریای خزر
مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس صید غیرمجاز را یکی از معضلات جامعه صید و صیادی دانست و اظهار کرد: صید غیرمجاز موجب از بین رفتن ذخایر ارزشمند دریای خزر است.
حجت سعیدی، با بیان اینکه 6 هزار صیاد مجاز در تعاونی‌های پره و ... در گیلان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: صید غیرمجاز ماهیان حق این صیادان را ضایع می‌کنند.
وی تاریخچه صید در گیلان را 8 هزار ساله خواند و گفت: ذخایر دریای خزر متعلق به همگان است و همه باید این ذخایر را برای آیندگان حفظ کنند.
این مسئول با اشاره به وضعت نامناسب رودخانه‌های گیلان افزود: رودخانه‌های گیلان وضعیت خوبی برای تکثیر ماهی ندارند.
وی یکی از مشکلات اصلی را صید غیرمجاز در رودخانه‌ها به ویژه سفیدرود عنوان کرد و ادامه داد: صیادان غیرمجاز با پهن کردن دام‌های نامرئی ماهیان را گرفتار می‌کند.
*صید ماهی در رودخانه‌های گیلان ممنوع است
سعیدی با تاکید بر اینکه صید هرگونه ماهی در رودخانه ممنوع است، تصریح کرد: در هیچ رودخانه‌ای از گیلان صید ماهی نداریم و ممنوع است.
وی ورود ماهیان به رودخانه‌ها را برای تکثیر طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: اکنون فصل تکثیر ماهیان است و ماهیانی که به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند باید حفظ شوند و برای حفاظت از آنها تلاش شود.
مدیرکل شیلات گیلان درباره وضعیت صید ماهیان در این استان اظهار کرد: امسال وضعیت صید مناسب بود و اغلب از نوع ماهی سفید از دریای خزر حوزه گیلان صید شد.
وی از صید 4 هزار و 800 تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان صید 10 درصد افزایش داشته است.
*رتبه سوم گیلان در مصرف ماهی
سعیدی با اشاره به مصرف ماهی در گیلان خاطرنشان کرد: گیلان در مصرف ماهی رتبه سوم کشوری را دارد.
وی با بیان اینکه برای هر نفر در گیلان سرانه 25 کیلو ماهی تولید می‌شود، متذکر شد: در گیلان مشکلی برای دسترسی به ماهی وجود ندارد و حدود 46 هزار و 500 تن ماهی در این استان پرورش می‌یابد.
مدیرکل شیلات گیلان ارزش غذایی ماهی را از نظر سلامت نسبت به گوشت قرمز و مرغ بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: ماهی با نرخ پایین‌تری نسبت به گوشت قرمز و مرغ ارزش غذایی بالایی دارد.
وی با بیان اینکه مصرف آبزیان در گیلان باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: سال گذشته 7 هزار و 500 تن کیلکا صید شد که زیر 10 درصد مصرف انسانی بود.
سعیدی مصرف کیلکا در گیلان را کم دانست و یادآور شد: کیلکا دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است که انتظار می‌رود مصرف آن افزایش یابد.
وی درباره ماهی کفال اظهار کرد: به دلیل وضعیت بیمارگونه این ماهی، کفال صید و عرضه نمی‌شود.
مدیرکل شیلات گیلان یادآور شد: به دلیل اینکه ماهی کفال وضعیت مطمئنی ندارد بهتر است مورد مصرف قرار نگیرد تا خبر نهایی از طرف سازمان دامپزشکی اعلام شود.
*ویروس ماهی کفال جدی گرفته شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره وضعیت آلودگی ماهی کفال اظهار کرد: در ماهی کفال ویروسی پیدا شده که تهدید بزرگی برای ماهی سلامتی ماهی سفید است و باید این موضوع جدی گرفته شود.
محمدرضا برجی، با بیان اینکه وجود ماهی بیمار در دریای خزر آسیب بزرگی است، تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که ویروس ماهی کفال به ماهی سفید گرایش پیدا کند.
وی درباره ممنوعیت برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه در دوره فصل تخم‌ریزی ماهی خاطرنشان کرد: اکنون دوره فصل تخم‌ریزی ماهی است و به همین دلیل زمان برداشت شن و ماسه از 15 فروردین تا 15 اردیبهشت در رودخانه‌ها ممنوع است.
این مسئول ملاحظات زیست‌محیطی و جلوگیری از آسیب‌های رودخانه‌ها و حفظ ذخایر طبیعی ماهیان در فصل تکثیر طبیعی را از جمله اهداف ممنوعیت برداشت شن و ماسه ذکر کرد
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید