بارقه اميد در دل صيادان بردخوني با آغاز ساخت اسکله

پنج‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

بارقه اميد در دل صيادان بردخوني با آغاز ساخت اسکله
واحد مرکزی خبر:بعد از سالها چشم انتظاری ساخت اسکله در بخش بردخون از توابع شهرستان دیر استان بوشهر آغاز شد.
اسکله ای که قول ساختنش را در دور دوم سفر آقای احمدی نژاد و هیئت دولت به استان گرفتند و حتی وزیر جهاد کشاورزی وقت عملیات اجرایی آن را آغازکرد اما فقط یک هفته بر روی طرح کار شد و بعد از آن پیمانکار کار را متوقف کرد پس از پیگیری های بسیار دوباره کار از سر گرفته شد اما این بار بعد از دوسه هفته به طور کامل تعطیل شد.
مسئولان علت توقف این طرح را انجام نشدن طرح مطالعات زیست محیطی دانستند و گفتند : از آنجایی که رودخانه مند وارد دهانه خورخان می شود در صورت ساخت اسکله در آن منطقه ،گل و لای و آبرفت های این رود جابه جا نمی شود و این مسئله موجب می شود زیستگاه آبزیان و منطقه حفاظت شده مندکه محل زندگی آهو و پرندگان کمیاب است دچار مشکل شود .
پس از مذاکرات فراوان با رییس شیلات ایران ، مسئولان محیط زیست و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد که اسکله به صورتی خاص که اسکله شمعی نامیده می شود ساخته شود .
شکل ویژه این اسکله که دارای پایه های بلند است موجب می شود تا آب دریا به راحتی جابه جا شود و مشکلی برای آبزیا ن بوجود نیاید .
حالا با آغاز ساخت این اسکله می توان امیدوار بود در ظرف سه سال آینده که ساخت اسکله به پایان می رسد مشکلات صیادان زحمتکش منطقه نیز تمام شود .
بخشدار بردخون گفت: امور مربوط به تجهیز کارگاه انجام شده و سنگ و مصالح لازم برای ساخت نیز از کوهی در شرق بردخون به این منطقه آورده شده و همه شرایط برای ساخت اسکله فراهم است .
محمد پور با اشاره به افزایش اعتبار برای ساخت اسکله افزود : اعتبار ساخت این اسکله در آن زمان9 میلیارد و 643 میلیون تومان برآورد شد که هم اکنون به25 میلیارد تومان افزایش یافته و قرار است شرکت عمران ساحل قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار اجرای طرح را در دست بگیرد .
وی همچنین می گوید: مشکل نبود اسکله صیادی درساحل بردخون در قسمتی که خور خان نامیده می شود به حدی است که اگر به همین منوال ادامه پیدا می کرد شاید در آینده ای نزدیک همین تعداد صیادی که هنوز با مشقت به شغل آباء و اجدادی وفادار مانده اند و از این طریق ارتزاق می کنند از خیر صید و صیادی می گذشتند و مانند بعضی دیگر از همکارانشان به شغل دیگری روی می آوردند اما حالا با امیدوار شدن به ساخت اسکله با امید و جدیت بیشتری کار می کنند .
مسئول نمایندگی شیلات بخش بردخون شهرستان دیر نیز می گوید : این بخش دارای سوابق درخشانی در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی است شهری که بنا بر مدارک موجود خود زمانی دارای گمرک بوده که این موضوع نشان دهنده قدمت بازرگانی و تجارت در این منطقه است .
مردم این شهر زندگی را از راه کشاورزی و صیادی می گذرانند و در خورخان در محلی به نام مطاف که صید گاه مهمی در استان بوشهر است و زیستگاه و محل زاد و ولد آبزیان به ویژه میگو است یکی از بهترین انواع میگو پرورش می یابد که کارشناسان داخلی و خارجی نیز مرغوب بودن آن را تایید کرده اند و معتقدند از نظر طعم وزن و کیفیت یکی از بهترین انواع میگوهای جهان است اما در این سالها به خاطر نبود اسکله مشکلات زیادی برای بخش صید و صیادی منطقه بوجود آمده است .
واعظ درباره مشکلات نبود اسکله در بردخون می گوید: مشکل رسیدن صیادان به قایق هایشان به ویژه در فصل سرد ، مشکلات حمل صید و سوخت تا قایق ، احتمال غرق شدن یا به گل نشستن کشتی ها و لنج ها در ساحل ، نبود منبع ذخیره آب برای آشامیدن و مصارف عمومی ،نبود برق و امنیت کافی برای نگهداری از وسایل صیادان ، مشکلات کمک های پزشکی و اورژانس در صورت مصدوم شدن صیادان از جمله مشکلات صیادان است که به علت نبود اسکله سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی می افزاید : بسیاری از صیادان در طول این سالها مریض و خانه نشین شده اند و یا مجوز قایق های خود را با قیمت پایین فروخته اند و به شغل دیگری مشغول شده اند .
واعظ ابراز امیدواری کرد: با ساخت هر چه سریعتر اسکله صید و صیادی در بردخون دوباره رونق بگیرد و علاوه بر صیادان بردخونی صیادانی که از دیر و کنگان و گناوه نیز به صید گاه مطاف در بردخون می آیند بتوانند از مزایای ساخت اسکله بهره مند شوند

دیدگاه خود را بیان کنید