تولید 45 هزار تن میگوی پرورشی در سال تا پایان برنامه پنجم

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۱ بازدید


خبرگزاری فارس از بوشهر، غلامرضا رازقی امروز در بازدید از مزارع پرورش میگو در استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: امسال 4 هزار و 800 هکتار از اراضی ساحلی استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان بندر چابهار به پرورش میگو اختصاص یافته است که 65 درصد ذخیره سازی در دو استان بوشهر و هرمزگان انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه تولید میگو اکنون به سال دوم برنامه پنجم توسعه رسیده است تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه تولید میگوی پرورشی باید تا 10 هزار تن برسد ولی با توجه به رونق اقتصادی صنعت پرورش میگو و تولید مناسب، در سال دوم برنامه میزان تولید به 10 هزار و 152 تن و امسال نیز با تولید 15هزار تنی از برنامه جلوتر می‌رویم.
رازقی ادامه داد: با این روند تولید میگوی پرورشی در کشور پیش‌بینی می‌شود در سال پایانی برنامه پنجم توسعه میزان تولید میگوی پرورشی به سه برابر تولید کنونی برسد.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط خوب اقتصادی که برای میگو در سطح جهانی پیش آمده سرمایه‌گذاران آماده‌ای برای ورود به این بخش وجود دارد.
مدیرعامل شیلات ایران در خصوص بسته حمایتی دولت نیز گفت: دولت در بسته حمایتی خود مبلغ 100 میلیارد تومان را به صنعت پرورش میگو شامل مراکز تکثیر، تولید، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات اختصاص داده که این اعتبار ورود به چرخه تولید را تسهیل کرده است.
رازقی افزود: درصورت تزریق 80 میلیارد تومان دیگر در قالب بسته حمایتی به صنعت پرورش میگو در سال‌جاری و سال آینده مابقی مشکلات این صنعت در کشور حل و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم می‌شود.
وی اضافه کرد: میانگین میگوی پرورشی ایران در خارج از کشور 10 دلار است و این بیانگر مقبولیت خوب این محصول در کشورهای اروپایی است.
رازقی در خصوص خاویار پرورشی نیز گفت: پارسال یک تن خاویار پرورشی در سطح کشور استحصال شد که 50درصد آن به کشورهای اروپایی صادر شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم رشد صادرات این محصول به 20درصد افزایش یابد.
وی یادآور شد: بیشترین صادرات محصولات شیلاتی در کشور مربوط به میگوی پرورشی است که به کشورهای اروپایی شامل آلمان، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ماهیان گرمابی که به کشور عراق صادر می‌شوند.
وی تصریح کرد: میزان تولیدات آبزیان کشور در سال‌جاری یک میلیون تن پیش‌بینی شده این درحالی است که پارسال 840هزار تن انواع آبزیان پرورشی و دریایی در کشور تولید شده است.
مدیرعامل شیلات ایران در خصوص بازسازی ذخایر نیز گفت: برای حفاظت از دریا میزان ذخایر باید متناسب با بهره‌برداری باشد و شیلات ایران به کمک بخش غیردولتی در این خصوص برنامه‌ریزی می‌کند.
وی ادامه داد: بیشترین بازسازی ذخایر آبزیان مربوط به ماهیان استخوانی و خاویاری مربوط به شمال کشور است و برنامه‌های مناسبی نیز برای جنوب کشور تدوین شده که به زودی اجرا می‌شود.
رازقی در خصوص پرورش ماهی در قفس نیز گفت: اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس یکی از سیاست‌های شیلات ایران است که در استان‌های شمالی کشور پشت سدها و دریاها مورد استقبال قرار گرفته و برنامه‌ریزی شده این پروژه در استان‌های جنوبی نیز اجرا شود.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در کشور 10.2 کیلوگرم است افزود: براین اساس پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم میزان مصرف آبزیان به 13تا 15 کیلوگرم در کشور برسد

دیدگاه خود را بیان کنید