بازگشت دوباره آرتمیا به دریاچه ارومیه

شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
بازگشت دوباره آرتمیا به دریاچه ارومیه

رئیس پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دریاچه ارومیه گفت: آرتمیای دریاچه ارومیه ثابت کرد که قابلیت بازگشت را به چرخه حیات دارد و دریاچه ارومیه می تواند همچنان به عنوان بزرگترین زیستگاه طبیعی آرتمیای دنیا جایگاه خود را دوباره تثبیت کند

دکتر ناصر آق روز شنبه افزود: مشاهده آرتمیا در شوری بالای آب دریاچه ارومیه موضوع بسیار مهمی بوده و هم اکنون آرتمیا توانسته خود را در بخشی از بستر دریاچه احیا کند.
وی بیان کرد: این آرتمیاها قبلا در شوری پایین در مناطقی که آب رودخانه ها وارد دریاچه شده، تخم گشایی شده و به همین علت اغلب در مناطقی نزدیک به ورودی رودخانه ها به شکوفایی رسیده و به تدریج در بخش عمده ای از جنوب دریاچه پخش شده است.
آق اظهار کرد: هر چه به طرف شمال پیش برویم به علت تغییر شرایط از میزان آرتمیا کاسته می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه این آرتمیاها به زودی با تبخیر آب دریاچه و افزایش شوری آب به بالاتر از 400 گرم در لیتر، از بین خواهند رفت.

محقق دانشگاه ارومیه بیان کرد: شاید سال آینده دوباره بارش مناسبی اتفاق بیفتد و باز هم شکوفایی مقطعی آرتمیا مشاهده شود.
رئیس پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دریاچه ارومیه اضافه کرد: احیای اکوسیستم دریاچه ارومیه نباید مقطعی و محدود به زمان شود چرا که این پهنه آبی نیازمند احیای کامل و دائمی است.
آق بیان کرد: اگر بتوان با مدیریت بهتر آبهای ورودی حتی در بخشهای محدودی هم آب را با شوری پایین تر حفظ کرد، کل آرتمیای مورد نیاز کشور به راحتی تامین شده و صنعت آبزی پروری و شیلات کشور نیازمند به وارد کردن آن از خارج نخواهد شد.
وی اظهار کرد: این فعالیت می تواند به یکی از گزینه های بسیار مهم برای ایجاد اشتغال در استان تبدیل شده و استان آذربایجان غربی را به قطب صادرات آرتمیای دنیا تبدیل کند.
به گزارش ایرنا، بر اساس تحقیقات متخصصان بلژیکی و ایرانی در سالهای 1371 تا 1377، ارزش اقتصادی تولید سالانه آرتمیای دریاچه ارومیه به ده میلیارد دلار می رسید.
همچنان این پتانسیل در استان وجود داشته و دارد تا از این نعمت خدادادی برای ارتقای کیفی معیشت مردم منطقه استفاده شود.
آرتمیا اورمیانا جانداری است سخت پوست که در آب های شور زندگی می کند و به ثبت جهانی رسیده است.
پارک ملی دریاچه ارومیه، یکی از غنی ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می شود.
آرتمیا در صنعت پرورش میگو و ماهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
آرتمیا ارومیانا یکی از هفت گونه شناخته شده دو جنسی (نر و ماده) این موجود زنده تک سلولی در جهان است.
ارزش غذایی و پتانسیل رشد آرتمیا در دریاچه ارومیه علاوه بر اینکه بر ظرفیت های ژنتیکی وابسته بوده و تا حد زیادی هم به کیفیت و کمیت جمعیت فیتوپلانکتون ها مرتبط است.
روند خشک شدن دریاچه ارومیه در سال های اخیر به طور جدی بر جمعیت این گونه پر اهمیت صدمه زده به طوری که امروز به سختی می توان این سخت پوست را در دریاچه ارومیه مشاهده کرد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید